Moerkapelle 1: gelukkig is een slecht begin minder dan het halve werk

Moerkapelle 1 beleefde een tamelijk bizarre avond tegen het lager geplaatste Zwijndrecht. Moerkapelle was compleet en Zwijndrecht trad met twee invallers aan. Dit leidde tot een enorm rating overwicht voor de thuisclub tegen het jeugdige en talentvolle Zwijndrecht. Ter illustratie: bij de gasten kwam niemand boven de 1900 uit, terwijl Moerkapelle met slechts één speler onder de 1900 zat. Het zegt echter niet alles, want door misrekeningen en ‘bokken’ stond het voor 10 uur opeens 0-3. Jesse van Elteren (4) verslikte zich als eerst in het Frans van Lennard den Boer. Arno Luinenburg (5) speelde een scherpe Siciliaan, maar het dameoffer klopte van geen kanten. Als laatste deed Hugo van Elteren (3) vrolijk mee. Hij probeerde een hangend paard op h5 te redden, dacht 20 min. na en schoot toen een vreselijke bok. Kortom 0-3, het degradatiespook drong zich onverwachts op. De overige partijen bevonden zich nog in het middenspel en alleen Wouter Vroegindeweij (6) stond duidelijk beter. Wouter was dan ook de eerste die won, hij overspeelde zijn tegenstander in een Franse zijvariant. Enige tijd later wist ook Boudewijn Weijermars (7) een punt te scoren, eerst een pion en daarna een stuk was voldoende. Vervolgens brak de tijdnoodfase aan. Maarten Vroegindeweij (8) moest remise afslaan, Dick Bac (1) had het niet gemakkelijk met zwart: een pionnetje minder, maar lopers van ongelijke kleur en natuurlijk een tijdvoorsprong. Gerard van Ommeren (2) had een pionnetje meer in een verder open stelling met zo op het oog kansen voor beide spelers. Gerard bracht in tijdnood van de tegenstander de stand op gelijke hoogte door hem in een matnet te lokken: 3-3. Bijna tegelijkertijd won Dick Bac een pionnetje terug en daarna werd tot de enige remise van de wedstrijd besloten. Slechts enkele seconden later haalde Maarten Vroegindeweij de niet meer verwachte winst binnen. Na afruilen door zijn tegenstander, kon hij zonder veel tegenstand pionnetjes snoepen en was het pleit beslecht: 4½-3½. Alsnog een miraculeuze overwinning waardoor we op 6  uit 6 komen in de promotieklasse. Degradatie lijkt nu afgewend en promotie zat er al langer niet meer in.