Moeizame nederlaag tegen sterker Krimpen

Maandagavond 7 januari mocht ons eerste team in de Hoofdklasse spelen tegen Krimpen aan den IJssel. In eerdere wedstrijden was al gebleken dat in Krimpen een sterkt team heeft met een aantal ruime 2000+ spelers. Wij speelden met één invaller Martijn Vroegindeweij, omdat kort de wedstrijd Jesse van Elteren ziek moest afmelden. Krimpen hield hun sterke speler Harold van Dijk op de bank.Het werd een zware avond. Maarten Vroegindeweij moest op bord vier tegen een sterke 2100+ speler. De opening ging volgens theorie, in een afruimcombinatie verzuimde Maarten een pionnetje voordeel te pakken. Door een zwakke pionnenstructuur kwam hij onder druk te staan. De stelling bleek niet meer te houden en als eerste moest hij een nul noteren. Op bord zeven speelt Marcel de Haan met de witte stukken. Marcel pakt een pion voordeel, maar na een afruilcombinatie houdt hij een lastig te verdedigen stelling met drie losse pionnen. Dit blijkt te veel en ook Marcel moet een nul noteren. Naast hem speelt Martijn Vroegindeweij op bord zes. Hij krijgt een aanval over zich heen met veel aanvallende stukken. Als de aanval niet blijkt door te slaan blijft Martijn een stuk tegen twee pionnen voor staan. Martijn benut dit voordeel maximaal en behaalt een knappe overwinning. Naast hem krijgt Arno Luinenburg vanuit de opening een vergelijkbaar nadeel. Een stuk offer geeft niet het gehoopte stelling voordeel, een lange tijd mag Arno met materiaal achterstand hopen op een remise. Maar zijn tegenstander houdt het voordeel secuur vast, uiteindelijk moet ook Arno een nul noteren. Ook Hugo speelt een moeilijke partij. Met de zwarte stukken lukt het hem niet onder de druk van zijn tegenstander uit te komen. Lang weet hij de stelling te verdedigen, uiteindelijk benut zijn tegenstander een verzwakte koningstelling. Opnieuw een nul voor ons eerste team. Gerard van Ommeren speelt de laatste tijd sterk. Ook tegen Krimpen bouwde hij een klein voordeel uit naar een pionwinst. Zoals zo vaak bij Gerard, een klein voordeel is genoeg de overwinning te pakken. De 4-2 stand deed nog een beetje hopen, maar de overgebleven stelling waren allebei moeilijk. André moest aan bord zeven met de zwarte stukken vanuit de opening knokken in een passieve stelling. Nadat hij een pion verliest countert hij goed met een actief paard. Daarmee weet hij de verloren pion terug te pakken en mag een remise noteren. Wouter Vroegindeweij moet op bord één lang wachten op zijn tegenstander omdat deze eerst nog van catechisatie opgehaald moet worden. Het ruime tijdsvoordeel weer Wouter te vertalen naar een pionwinst. Zijn sterke 2100+ tegenstander gaat echter vol voor een koningsaanval. In een moeilijke stelling kiest Wouter voor het verkeerde plan. De dreiging van een oprukkende vrijpion wordt hem te veel. Daarmee wordt het 5½ – 2½ voor Krimpen. Handhaven in de Hoofdklasse gaat lastig worden voor Moerkapelle.