Matige wedstrijd Moerkapelse schakers

Na een overtuigende overwinning in de eerste ronde moest het eerste team van Moerkapelle afgelopen vrijdag in eigen clubgebouw spelen tegen Charlois Europoort 4. Charlois is een club uit Rotterdam met een rijk verleden, momenteel speelt het eerste team van Charlois in de Meesterklasse (hoogste klasse). Vooraf lijken er zeker kansen voor Moerkapelle, omdat het team uit Rotterdam op papier iets zwakker is en ook de eerste ronde heeft verloren. Omdat Arno Luinenburg zijn partij vooruit gespeeld heeft en verloren, begint Moerkapelle met een 0-1 achterstand. Het werd geen avond om trots op te zijn. Maarten Vroegindeweij, die speelritme mist, kreeg een tegenstander tegenover zich die de gespeelde opening vaker bestudeerd had. Maarten kwam nog wel een pion voor, maar de gevaarlijke stelling bleek lastig te houden. Hugo van Elteren speelde op bord één een rustige partij die nooit uit evenwicht raakte, remise was het resultaat. André Nieuwlaat deed iets positiefs terug, na eerst een kwaliteit gewonnen te hebben ronde hij de partij rustig af naar een winstpunt. Invaller Mart Jan Luteyn kwam niet echt in de problemen op bord acht, nadat hij een remise aanbod afsloeg, maakte hij echter een blunder en raakte een toren kwijt. Dit betekende direct een nieuwe nul voor Moerkapelle. Jesse van Elteren leek geen last te hebben van weinig speelritme, hij speelde een scherpe partij, dit leverde een mooie winst op. Dit betekende dat in de laatste twee partijen winst gepakt moest worden, om een overwinning voor Moerkapelle te pakken. Gerard van Ommeren heeft alleen ook zijn draai nog niet gevonden, in een rustige partij raakte hij langzaam achterop en verloor “geruisloos”. Daarmee pakte Charlois de winst. De laatste partij van Wouter Vroegindeweij gold alleen nog voor de bordpunten. In de slotstelling kon zijn tegenstander de zware stukken afruilen, voor Wouter resteerde een mindere pionnnenstelling. Ondanks nog een poging van Wouter, ging de partij toch verloren. Een duidelijke verlies wedstrijd 2½ – 5½, op geen enkel moment had Moerkapelle kans op meer.
In de onderlinge competitie deed Marcel de Haan goede zaken. Met de witte stukken won hij geroutineerd van Dirk Molenaar, met deze overwinning pakte Marcel de tweede plek op de ranglijst. Ook Jan Blok liet zien dat routine het kan winnen van jeugdig talent. Met de witte stukken wint hij van Arie Ymker. Twee spelers die laatste tijd weinig gespeeld hebben zijn Ron Droog en Christiaan Noorland. Ron is de sterkte en wint. Overige uitslagen zijn: Ad Voerman – Remco de Zwart ½-½ en Henk Doornhein – Hans Geerling 0-1. Op de ranglijst staat Wouter Vroegindeweij weer op zijn vertrouwde plek, de eerste plaats. Hij wordt gevolgd door Marcel de Haan en Arno Luinenburg.