Eerste team knokt zich naar gelijkspel

Het eerste team van schaakvereniging Moerkapelle kent een lastig seizoen. Vorig seizoen werd er gestreden om plek één, nu lijkt het meer en meer een doelstelling te worden: niet degraderen. En dan slaat er automatisch een verkramptheid toe. Afgelopen vrijdag was er opnieuw een kans de degradatiezone te ontstijgen. De tegenstander was het eerste team van Maassluis. Op papier een goede kans omdat Maassluis tot dan aan toe nog geen punten gepakt had. De week ervoor hadden Maarten en Martijn Vroegindeweij al vooruit gespeeld. Omdat Maarten had gewonnen en Martijn verloren was de stand nog in evenwicht. Na een uur schaken werd al duidelijk dat het geen gemakkelijke avond zou worden. Remco de Zwart stond op bord acht inmiddels een kwaliteit achter en Wouter Vroegindeweij was ongelukkig uit de opening gekomen en moest in een rommelige stelling verdedigen. Lichtpuntjes waren Arno Luinenburg die op bord vijf sterk uit de opening kwam en André Nieuwlaat die met zwart het initiatief genomen had. Toen Remco een nul moest noteren werd duidelijk dat het niet gemakkelijk zou gaan. Nadat Jesse van Elteren op bord twee een regelmatige remise pakte deed André iets terug. Eerst won hij twee pionnen, maar zijn tegenstander bleef te lang nadenken. Toen de vlag viel kwam de stand weer in evenwicht. De andere borden gaven nog niet veel hoop. Arno had zijn voordeel verspeeld en moest zich beperken tot verdedigen. Verdedigen ligt Arno meestal niet zo, ook nu niet, opnieuw pakt Maassluis de voorsprong. Wouter moest toestaan dat zijn tegenstander zijn stelling binnenkwam met twee torens op de zevende rij. Dankzij sterk verdedigingswerk wist hij toch een remise te pakken. Met nog één partij te spelen kon Moerkapelle slechts hopen op een gelijkspel. Gerard van Ommeren was een kwaliteit voorgekomen, maar een open stelling en het loperpaar gaven zijn tegenstander voldoende tegenspel. Bijkomend probleem was dat Gerard nauwelijks bedenktijd overhad. Omdat er een punt gepakt moest worden bleef Gerard knokken, langzaam werden wat stukken geruild en in het eindspel, was de toren tegen de loper, beslissend. Na een avond knokken op de borden was 4 – 4 het maximale resultaat voor de Moerkapelse schakers. Daarmee blijft Moerkapelle twee matchpunten boven de degradatiegrens.

In de interne competitie kwam Arie Ymker goed uit de hoek. Met actief spel strafte hij de zwakke opening van Maarten Vroegindeweij af. Uiteindelijk was een blunder van Maarten beslissend. Dirk Molenaar kwam een kwaliteit voor tegen Wim Heemskerk. Wim die graag wilde winnen om zo zijn plek voor de finalegroep veilig te stellen moest met remise genoegen nemen. Hans Geerling won dankzij een mooie aanval eerst een dame, maar daarmee direct de partij. Bovenin de ranglijst wijzigt niets, Wouter Vroegindeweij blijft boven aan gevolgd door Martijn Vroegindeweij en André Nieuwlaat.