Verslag wedstrijdleider intern seizoen 2014-2015

Het is weer voorbij! De schaakstukken kunnen de doos weer in. De kampioen is bekend en de zomer staat voor de deur… Hoe is het seizoen geëindigd? Nou, met een spannende finalepoule!

In de allerlaatste wedstrijd van het seizoen streden koploper Wouter Vroegindeweij en achtervolger Gerard van Ommeren om de titel. Niet verliezen was het motto van Wouter. En dat is soms een hele nare opgave. Gerard versloeg Wouter en pakte daarmee zijn zoveelste titel. En dat op dezelfde manier als in de Rapid competitie! Met 4 uit 5 bleef hij Wouter een half punt voor. Zonde voor Wouter, die een sterk voorseizoen niet beloond zag worden. Op de derde plaats eindigde Hugo van Elteren. Een zure nederlaag tegen Wouter verprutste zijn titelaspiraties. Door vroege nederlagen waren Dick Bac, Maarten Vroegindeweij en André Niewlaat al vroeg kansloos voor de titel. Een aantal remises later werd Dick vierde met 2 uit 5, Maarten vijfde met 1,5 uit 5 en André zesde met 1 uit 5. Felicitaties aan Gerard met (in ieder geval) de dubbel.

De titel best of the rest was voor de enige schaker die dit seizoen ongeslagen is gebleven. Marcel de Haan behaalde 7 overwinningen en 6 remises en bleef zo Mart-Jan Luteijn ruim voor. Voor Mart-Jan is een 8e plek heel prima. Ieder jaar wordt hij sterker en verslaat hij sterkere tegenstanders! Ook een fraai seizoen voor Dirk Molenaar. Een ruime plusscore brengt hem plaats 9. Op plek tien vinden we Christiaan Noorland. Hij speelde helaas te weinig partijen om serieus mee te doen om de hoge noteringen. Jan Blok speelde ook dit seizoen weer als een trein. Hij leek in het begin van het seizoen te gaan stunten, maar een aantal nederlagen op het einde bracht hem terug naar de 11e plaats. Op plek 12 zien we Ad Voerman. Met 50% kan hij best tevreden zijn. Hij laat alle jeugdspelers nog ruim achter zich! Op de 13e plaats zien we de speler terug met de meeste partijen gespeeld in de interne competitie. Maarten Pilgram speelde maar liefst zevenentwintig (27) partijen! Hij behaalde ook de meeste aantal overwinningen (10). Fraai gedaan Maarten, hopelijk blijf je volgend jaar meestrijden!
Op plek 14 is Remco de Zwart geeindigd. Ook hij laat flinke groei zien in zijn spel! Kevin Bakker is 15e geworden. Dat is was lager dan wij van hem gewend zijn, maar hij had het waarschijnlijk druk met zijn mooie bruiloft! Hans Geerling ziet een sterk eind van het seizoen beloond met een 16e plek en een plusscore. Arie Ymker groeit ook ieder jaar in zijn spel. Met o.a. vijf mooie overwinningen heeft hij de 17e plek behaald. Secretaris Sander Marijt had wat moeite om zijn ritme te vinden en werd 18e. Op plek 19 en 20 staan twee spelers die we helaas te weinig hebben gezien. Hierdoor zijn zij ook lager geeindigd dan hun eigenlijke waarde. We hopen Arno Luinenburg en Ron Droog volgend seizoen weer vaker te verwelkomen. De rode lantaarn is dit jaar voor Henk Doornhein, maar ook die haalde een overwinning!
En dan de statistieken. Een bijzondere prestatie voor Remco de Zwart. NUL afmeldingen. Elke vrijdag schaken (intern, extern, rapid..alles). Dat zien we graag! Ook zeer weinig afgemeld hebben Maarten Pilgram (2), Arie Ymker (2) en Wouter Vroegindeweij (3). De remisekoning van dit jaar is geworden Dick Bac met 12 remises. Ook Ad Voerman houdt wel van een remise (10).
Er zijn in de interne competitie 164 partijen gespeeld met gemiddeld 5,3 partijen op een avond. 50 van de 164 partijen eindigde in remise (30.5%) en in meer dan tweederde van de gevallen was er dus een beslissing. Deze statistieken zijn inclusief de finalepoule.
Volgend seizoen hebben wij waarschijnlijk weer een nieuw speeltempo in de interne competitie. Verder hoop ik dat we iedereen weer (meer) zien. Er is in ieder geval één nieuw lid. Wie dat is…zien jullie op de eerste vrijdag van September

Met vriendelijke groeten,

Hugo van Elteren