Tweede team wint ook laatste wedstrijd

In de vorige ronde was het tweede team al kampioen geworden maar er stond nog één wedstrijd op het programma. Thuis tegen Shah Mata 3. Hoe pakt zo’n laatste wedstrijd uit als je al kampioen bent?

Shah Mata had tot deze wedstrijd 5 keer gelijkgespeeld en toonde zich hiermee een stugge tegenstander voor menig opponent dit seizoen. Ze waren ook al zeer vroeg aanwezig terwijl de teamleider van het tweede vlak voor 20:00 uur nog maar 2 spelers van zijn team zag…. Een voorbode voor de avond? Gelukkig druppelden de spelers hierna allemaal binnen en kon de wedstrijdleider de wedstrijd laten beginnen. Niet voor het eerst dit seizoen had Jan Blok als eerste zijn partij beëindigd. Hij kon al vrij snel na de opening een paard pennen. Zijn tegenstander probeerde het stuk nog tevergeefs te verdedigen. Na dit stuk kwam Jan nog een stuk voor en won daarna zeer snel de partij. Door de overwinning heeft Jan dit seizoen al zijn (6) externe partijen gewonnen en dus een maximale score behaald. De tweede beslissing viel in de partij van Remco de Zwart. Zijn tegenstander wat passief. Hierdoor kon Remco snel het initiatief pakken. Na wat stukken te hebben afgeruild kon Remco al snel een aanval op de koning plaatsen. De druk ging verder en verder omhoog totdat de druk op de koning en de stukken teveel werd en Remco geforceerd door kon breken. Dit was beslissend met een mat tot gevolg zodat ook Remco het punt kon bijschrijven. Arie Ymker was de volgende die zijn partij beëindigde. Hij begon met een standaard vierpaardenopening en Arie pende het paard op f6. Ze rokeerden aan tegenovergestelde kanten en dan weet je het wel: beiden zetten druk op de rokade van de tegenstander. Arie won fraai door een toren te offeren en hierdoor kon hij zijn tegenstander mat zetten. In de partij van Dirk Molenaar werd in hoog tempo stukken afgeruild en kwam er al vroeg een eindspel op het bord. Bij het afruilen van de stukken beging zijn tegenstander een onnauwkeurigheid wat hem een paard tegen een pion kostte. Met dit voordeel ging Dirk het eindspel in waarin beiden nog een dame hadden en wat pionnen en Dirk dus nog een paard. Met de vrije a-pion rukte Dirk op tot de 7e rij en promotie lonkte. Om plaats te maken voor het promotieveld speelde Dirk zijn dame op een verkeerd veld en gaf zijn tegenstander de gelegenheid tot schaakjes. De mogelijk op eeuwig schaak werd echter uiteindelijk ongedaan gemaakt zodat de a-pion kon promoveren en Dirk zijn partij won. Kevin Bakker speelde met de zwarte stukken en koos gelijk voor de aanval op de damevleugel. Met een loper op g7 en de ABCD pionnen ver opgerukt leverde dit een vol stuk op. Wit probeerde nog wat terug te doen maar Kevin kon alles verdedigen waarna wit bezweek onder de druk en de dame verloor of mat ging na een dodelijk schaakje op de onderste rij. Kevin won hiermee de partij, dit leverde hem een monsterscore op van 6 uit 6 en hij mag zich samen met Jan Blok (eveneens 6 uit 6) topscorer van de RSB noemen. Christiaan Noorland speelde op het eerste bord met de zwarte stukken. Na een gelijk opgaande partij kwam er in het eindspel een stelling waarin Christiaan een toren en wat pionnen had tegen een loper en meer pionnen voor zijn tegenstander. Christiaan zette ongelukkig zijn koning en toren op één lijn waar zijn tegenstander handig gebruik van maakte door Christiaan schaak te zetten en zijn toren te slaan waarmee de partij gelijk uit was zodat Christiaan zijn tegenstander kon feliciteren. Wim Heemskerk was klaar voor een chaotische partij. Hij had weer een gambiet voorbereid wat helaas voor Wim niet werd geaccepteerd. Hierdoor ontstond een wat gesloten partij. Later kon Wim wel druk zetten en won een kwaliteit. Die voorsprong werd goed uitgebreid met een overwinning van Wim. Het slotakkoord was voor Ron Droog. Vanuit een positionele partij drukte hij langzaam door tot kwaliteitswinst, echter kreeg zijn tegenstander actief spel en uiteindelijk werd het na drie keer dezelfde stelling op het bord gekregen te hebben remise.

De einduitslag werd hiermee 6½-1½ in het voordeel van het tweede team waarmee ook de laatste wedstrijd winnend werd afgesloten. Uit een blik op de ranglijst blijkt dat het tweede een voorsprong van 3 matchtpunten en maar liefst 11 bordpunten heeft op de nummer 2, het derde team van Messemaker. Achter blijkt dat de krappe overwinning in de eerste ronde tegen het team van Messemaker beslissend is geweest voor het kampioenschap. Door het kampioenschap promoveren we en mogen we het volgend seizoen in de 3e klasse laten zien.