Remco de Zwart ziet aanval beloond

Op de eerste vrijdag van het nieuwe jaar is clubgebouw Tropica van Schaakvereniging Moerkapelle goed gevuld. Nadat de nieuwjaarswensen zijn uitgewisseld wordt direct op de borden strijd geleverd. Aan het einde van de avond zal blijken dat iedereen er vol voor gaat, op geen enkel bord worden de punten gedeeld.
Remco de Zwart gaat vol in de aanval op de koningsstelling van Hans-Jan van Kralingen. Daarbij neemt hij het risico dat zijn dame vast komt te staan. Als Hans-Jan te voorzichtig verdedigt slaat de aanval krachtig door. Met zijn overwinning maakt Remco een mooie sprong op de ranglijst. De nummers één en twee op de ranglijst, Wouter Vroegindeweij en André Nieuwlaat krijgen een ingewikkelde stelling op het bord. André krijgt de dreigingen van Wouter niet opgelost, Wouter bekroont de partij met een mooie matcombinatie. De nummers drie en vier, Ron Droog en Martijn Vroegindeweij mogen ook tegen elkaar. De winnaar mag zich op plek drie nestelen. Nadat Martijn een toren en een loper kan ruilen tegen een dame, is het nog steeds niet gelopen. Na veel manoeuvreren weet Martijn toch zijn voordeel te verzilveren. Maarten Vroegindeweij en Wim Heemskerk strijden om plek vijf op de ranglijst. Maarten valt de solide, maar ook passieve stelling aan. Dit levert hem na een paar stukken afruilen een pion voorsprong op. Wim probeert nog tegenspel te krijgen, maar moet capituleren als ook nog een stuk verloren gaat. Tom Geldof speelt een sterk seizoen. Tegen Christiaan Noorland, die dit seizoen nog weinig gespeeld heeft, heeft Tom het lastig. Beide schakers gaan het eindspel in met gelijke lopers, waarbij Christiaan een pion voorsprong heeft. Wellicht door een gebrek aan spelritme maakte Christiaan een fout. Tom blijft ondanks dat tijdnood dreigt koel en wint de partij. De overige uitslagen: Marcel de Haan – Dirk Molenaar 1-0 en Arjan van der Spek – Arie Ymker 0-1.