Remco de Zwart doet goede zaken

Na een lange corona pauze is het seizoen van Schaakvereniging Moerkapelle weer begonnen. Natuurlijk zijn er veilige maatregelen getroffen in schaakgebouw Tropica. Afgelopen vrijdag speelden in ronde 3 de nummers één en twee van de ranglijst tegen elkaar. Nummer één Remco de Zwart speelde met zwart tegen Michiel Rensen. Het werd een spannende en lange partij, maar nadat Michiel een stuk weggaf was de partij snel afgelopen in het voordeel van Remco. Vlak daarachter op de ranglijst deed Wouter Vroegindeweij ook goede zaken. In een partij tegen zijn zoon Martijn Vroegindeweij had hij een nieuwtje in de opening. Dit gaf een scherpe stelling waarin beide schakers voor de aanval kozen, die van Wouter was net iets beter. Toen mat dreigde moest Martijn opgeven. Christiaan Noorland en Hugo van Elteren speelden een rustige partij. Hugo bouwde een klein voordeel uit en pakte de winst. Ervaren speler Kevin Bakker won rustig een pion tegen jeugspeler Manixia Wortman, bouwde dat uit en won daarna de partij. Arie Ymker dacht een pion te kunnen winnen tegen André Nieuwlaat, maar deze pion was vergiftigd, snel daarna kostte dit Arie een stuk en was de stelling niet meer te houden. Maarten Vroegindeweij had het lastig tegen Rik Wortman. Na een fout in de opening kreeg Maarten een lelijke pion aan de rand van het bord. Na actief spel kreeg hij toch compensatie. Dit bouwde hij langzaam uit en pas laat op de avond kon hij Rik tot overgave dwingen. Marcel de Haan speelde een bekende opening voor zijn tegenstander Dirk Molenaar, omdat het alleen jaren geleden was dat hij die opening speelde moest Dirk veel tijd investeren in de partij. Ook laat op de avond wist Marcel te profiteren en won de partij. Stand aan kop op de ranglijst, Remco de Zwart staat bovenaan gevolg door Wouter Vroegindeweij en Hugo van Elteren.