Rating is maar een getal

De rating van schaakspelers zegt iets over de speelsterkte van een speler. Hoe hoger de rating, hoe sterker de speler. Dit is wel op basis van wedstrijden die in het verleden zijn gespeeld. Prestaties uit het verleden geven geen garanties voor de toekomst. Je kan er dan ook niet blind vanuit gaan dat een speler met een hogere rating zomaar even van de speler met de lagere rating wint. Dat bleek ook afgelopen vrijdag in de Onderlinge Competitie.

Spelers met een hogere rating moesten soms zeer diep gaan om de overwinning veilig te stellen. Bijvoorbeeld in de partij van Remco de Zwart tegen meervoudig clubkampioen Gerard van Ommeren. Remco is bezig aan een zeer sterk seizoen en maakte het Gerard zeer moeilijk. Lange tijd stond er een gelijke stelling op het bord. Pas in het verre eindspel kon Gerard stukje bij beetje een voordeel opbouwen. Dit voordeel bleek winnend te zijn zodat Gerard het punt kon bijschrijven. Hans Geerling nam het met de witte stukken op tegen Maarten Vroegindeweij. Ook hier was sprake van een flink ratingverschil. Op het bord was daar lange tijd niets van te zien. Maarten sloeg een remise aanbod af en ging voor de winst. De kansen kwamen in het eindspel waarin hij een pion won. Er resteerde een eindspel met beiden een toren en een randpion voor Maarten. Hans koos door tijdsdruk voor de verkeerde voortzetting en verspeelde zo een remise waardoor Maarten won. In de derde partij nam Hugo van Elteren het op tegen Arie Ymker. Arie maakte het Hugo behoorlijk lastig. Hugo moest alle zeilen bijzetten om voordeel te verkrijgen. Uiteindelijk lukte dit en kon ook hij de overwinning binnenhalen. Jan Blok nam het met de witte stukken op tegen Christiaan Noorland. Christiaan nam langzaam maar zeker het initiatief en won uiteindelijk materiaal. Dit werd langzaam uitgebouwd tot een winnende stelling zodat hij de partij won. In de laatste partij speelde Henk Doornhein met de witte stukken tegen Dirk Molenaar. In deze partij ging het zo’n beetje de hele partij gelijk op. Nadat er behoorlijk wat stukken waren geruild resteerde een eindspel waarin beiden paard + loper + 6 pionnen hadden. Een ver opgerukte pion van Henk kwam tot op de 7e rij maar was niet meer te houden waardoor Henk deze pion verloor. De paarden en lopers verdwenen van het bord, even later ging er ook een 2e pion af die niet meer te verdedigen was. Met twee pionnen voorsprong kon Dirk nog net voor de zaterdag het punt bijschrijven. Conclusie na deze mooie schaakavond: per saldo wonnen de spelers met de hogere rating wel hun partij maar in alle vijf de partijen moest er flink worden gewerkt en zo hoort het natuurlijk ook.

De stand aan kop van de ranglijst: 1. Wouter Vroegindeweij 2. Gerard van Ommeren 3. Remco de Zwart 4. Martijn Vroegindeweij 5. Maarten Vroegindeweij.

Door de week had het viertal nog met 3-1 verloren van Pascal. Remises waren er voor Hans Geerling en Henk Doornhein terwijl Rik Wortman en Dirk Molenaar hun partij verloren.