Moerkapelle 1 heeft het even niet (en kan dat niet gebruiken)

Vrijdag 14 december alweer de 5e ronde van de hoofdklasse, maar dat heb je met 10 teams (waarvan er 4 degraderen!). Het Goudse Messemaker 1847 kwam op bezoek. Zij hebben net als andere hoofdklasseteams ook een team hoog in de KNSB spelen, dus het is soms een verrassing wie er opgesteld worden. Zo trok Charlois Europoort deze ronde een blik van 4 2200+ speler open om Dordrecht te verslaan. Maar goed Messemaker deed daar niet aan mee, tenminste geen verrassingen. Het opgegeven basisteam verscheen ten tonele zonder uitschieters naar boven. Wel Peter Ypma die toch 2313 aantikt en dat scheelt dan toch meer dan 600 punten met de laagst gerate speler van de Gouwenaren. Het kan, het mag, het gebeurt.

Kortom de kansen lagen op de laatste 4 borden (op papier), terwijl de hoogste 4 de schade beperkt moesten houden. De score werd in negatieve zin geopend  door Jesse van Elteren die op zet 4 al een positionele verzwakking toestond en na 1½ uur konden de stukken in de doos. Het wil dit seizoen nog niet lukken met Jesse. Tweede beslissing viel bij André Nieuwlaat die zo op het oog een veelbelovende aanval kreeg, maar toch geen winst kon vinden en genoegen moest nemen met remise. Een teleurstellende start en dat gaf wel aan dat het een lastige avond zou worden. Teamcaptain Wouter Vroegindeweij dacht op 3 met zwart een klein plusje te kunnen uitnutten maar zijn tegenstander vond onder enige tijdsdruk toch een goede verdediging en met lopers van ongelijke kleur en ieder twee pionnen was remise onvermijdelijk. Bijna direct daarna een opsteker: Hugo van Elteren moest al vanaf het begin fors in de denktank tegen Peter Ypma die toch bijna 400 ratingpunten meer heeft. Dat deed Hugo echter zoals we hem kennen, gecontroleerd en positioneel in orde en de remise aldaar gaf hoop. Zeker toen Arno Luinenburg met de witte stukken een puike partij met nog heel weinig tijd op de klok naar winst wist te voeren. Tussenstand 2½-2½. Zou het de goede kant op kantelen? Gerard van Ommeren had het zwaar, maar de stelling leek in evenwicht. Marcel de Haan was op 7 in tijdnood, maar er leken kansen. Christiaan Noorland speelde opnieuw een keurige partij als invaller op bord 5 en ook hier leken kansen. Maar het ging toch mis. Marcel tekende voor een lange rokade door 3 opeenvolgende nullen de laatste 3 teamwedstrijden. Jammer dat hij dan toch teveel last heeft van zijn tijdsindeling, want dat speelt dan zeker mee. Maar ja, het hoort er ook bij. Toch leek een 4-4 nog mogelijk. Christiaan offerde een loper om pionnen naar de overkant te kriijgen. Zijn tegenstander verdedigde zich echter goed en Christiaan moest berusten in remise. Tot slot had ook Gerard tijdproblemen (wat is dat toch? op zeker 4 borden waren we in dit opzicht flink in het nadeel geweest). Zijn tegenstander leek lang geen plan te hebben, maar mede door tijdgebrek verslechterde Gerards stelling en moest ook hij een nul incasseren. Uitslag 3-5 en dat is dan toch jammer. Het was een 4-puntenduel, maar nu ziet het er toch slecht uit als het gaat om handhaving. Op zich ook geen schande want er zijn veel op papier sterkere teams, maar na de goede start met 3 matchpunten uit 2 wedstrijden hadden we op meer gehoopt.