Zwaar verlies eerste team in Terneuzen

Zaterdag 9 oktober staat de uitwedstrijd in het verre Terneuzen op het programma. Omdat Dick, Wouter en Hugo niet kunnen, spelen we met drie invallers, Arno Tim en Jeremy. Hoewel blij met de invallers, is dit wel een verzwakking. En dat komt niet goed uit omdat Terneuzen op papier al een stuk sterker is dan ons team.  Niet gehinderd door files of wegwerkzaamheden, arriveren we na een gezellige rit, mooi op tijd bij het clubgebouw van Terneuzen. Altijd mooi te zien als een schaakvereniging een eigen clubgebouw heeft. Ook de auto met de vier Boskopers (!) is mooi op tijd.

Terneuzen speelt in hun bijna sterkste opstelling. Na een uur spelen zijn de meeste stellingen nog in evenwicht. Alleen Tim in niet tevreden over zijn stelling en na een half uur denken besluit hij tot een ‘alles of niets’ offer. Als zijn tegenstander iets later zijn voorbeeld volgt en ook een stuk offert, zijn de kansen voor Tim verkeken en noteren we de eerste nul. Op bord twee speelt Boudewijn tegen een sterke jeugdspeler. Het lukt hem niet het initiatief te pakken en steeds meer komt zijn stelling onder druk te staan. Uiteindelijk wordt de druk te veel en noteren we de tweede nul. Naast hem zit Jesse aan bord drie. Zijn tegenstander neemt met zijn sterke loper het paard van Jesse op c3, een theoretische variant. Dit geeft Jesse een lelijke dubbel pion op de c-lijn, aan de andere kant kan Jesse de rokade van zijn tegenstander voorkomen. Na een paar mindere zetten raakt hij een paard kwijt en daarmee gaat de partij ook verloren. Debutant Jeremy speelt een open partij, zelf lanceert hij een aanval over de damevleugel, zijn tegenstander doet hetzelfde over de koningsvleugel. Na een afwikkeling komt Jeremy een stuk voor. Helaas kiest hij het verkeerde verdedigingsplan om de aanval van zijn tegenstander af te wenden. Door de open stelling is het ineens heel snel afgelopen. Op bord vier speelt Maarten tegen een tegenstander met ruim twee honderd rating punten meer. Ondanks het gebrek aan spelritme komt hij lekker uit de opening. Nadat de stelling in het centrum vast is komen te staan, doet Maarten een paar mindere zetten op de damevleugel. Uiteindelijk kost dit hem een pion, bovendien blijft de stelling moeilijk. Zijn tegenstander maakt het nauwkeurig af en dus ook Maarten moet een nul noteren. Arian komt op bord vijf lekker uit de opening. Alleen in het middenspel komt hij na een combinatie ineens minder te staan. Dit kost hem een aantal pionnen, voldoende voor zijn tegenstander die afwikkelt naar het eindspel. Arian houdt het nog lang vol, maar uiteindelijk moet hij zich toch gewonnen geven. Arno heeft het zwaar in de opening, hij speelt tegen een jeugdig talent. In het middenspel keren de kansen en komt hij een kwaliteit voor te staan.  Zijn tegenstander houdt echter kansen door een vervelende pion op de g-lijn. Arno kan dit probleem niet oplossen en moet berusten in remise. Als laatste is Gerard nog bezig aan bord één. Na de eerste tijdcontrole is de stelling nog volledig in evenwicht, Gerard heeft een dubben pion, maar dit is geen probleem. Na lang manoeuvreren door zijn tegenstander, neemt Gerard iets te veel risico. Zijn sterke tegenstander (2300+) vindt uiteindelijk een gaatje. Dit kost Gerard twee pionnen en daarmee de partij.

Uitslag, een pijnlijke 7½-½. De cijfers zijn echter ruimer dan het spelbeeld van de middag. Terneuzen wint terecht, echter op een de meeste borden zat het ‘net even niet mee’. Na twee wedstrijden staan we nog steeds op nul match punten. Volgende wedstrijd is tegen Sliedrecht, dan moeten we van die lelijke nul af komen.