Wouter Vroegindeweij aan kop bij schakers

In de onderlinge competitie van Schaakvereniging Moerkapelle nadert de ontknoping van het seizoen. In de zogenoemde Finalepoule strijden de zes beste schakers om de titel. Wouter Vroegindeweij heeft een voorsprong genomen op de rest van de schakers.

Nadat hij vorige week Dick Bac aan de kant wist te zetten, versloeg hij deze keer Andre Nieuwlaat. In een positionele partij leek het evenwicht niet verbroken. Echter, mede door tijdnood wist Andre niet het goede plan te vinden en verloor hij de partij. Hugo van Elteren en Gerard van Ommeren hadden ook hun eerste partij gewonnen en speelde deze vrijdag tegen elkaar. Hugo greep Gerard al vroeg bij de keel en leek vlot te gaan winnen. Plots kon Gerard de partij echter dusdanig compliceren, dat Hugo veel bedenktijd moest gebruiken. Uiteindelijk vluchtte hij in een remisevariant door de koningin van zijn tegenstander continu aan te vallen. Door deze remise zijn beide heren nog in staat om de titel te pakken.
In groep 2 liet Christiaan Noorland zien dat hij altijd een gevaarlijke tegenstander is. Tegen Jan Blok wist hij in een gesloten stelling handig te manoeuvreren. Zijn stukken kwamen gevaarlijk opzetten. Toen hij ook nog een pion wist te winnen gaf Jan de partij op. Ook voorzitter Marcel de Haan steeg in het klassement. Hij moest lang zwoegen om het punt binnen te halen tegen de solide spelende Ad Voerman. Dirk Molenaar en Remco de zwart speelden remise in een partij waarbij geen vreemde zaken gebeurde. Schaakmeester Maarten Pilgram wist leerling Arie Ymker met een mooie koningsaanval te verslaan en tot slot versloeg Hans Geerling clubcoryfee Henk Doornhein.