Winst voor viertal tegen Spijkenisse

Het viertal speelde vrijdag alweer de derde wedstrijd van het seizoen. Een uitwedstrijd deze keer, de reis ging naar Spijkenisse om daar tegen het derde viertal te spelen. Ook de jeugd van Moerkapelle was daar aanwezig om hun wedstrijden te spelen voor de Groene Hart Cup. Die wedstrijden werden in een ander zaal gespeeld zodat we niet mee konden kijken naar hun resultaten.

Dan de wedstrijd van ons viertal. Arie Ymker wilde graag wit, werd op z’n wenken bediend en moest aan de bak op bord 1 tegen een zeer sterke tegenstander. Dat bleek wel: kort na de opening overzag Arie een paardvork waardoor hij een toren kwijtraakte. Even later raakte hij nog een pion kwijt. De flinke materiele achterstand weerhield Arie er niet van om toch een tegenaanval op te zetten. De tegenstander moest opletten maar pareerde de aanval en kon het punt bijschrijven. Jan Blok zorgde ervoor dat de stand weer gelijk werd. Hij zette zijn tegenstander onder druk, die verbruikte zeer veel tijd om de juiste zetten in de scherpe stelling te kunnen vinden. Dat lukte in de meeste gevallen maar met nog zeer weinig tijd op de klok werd de druk hem toch te veel en verloor hij een stuk en even later de partij. Een 1-1 tussenstand dus. Hoe zag het eruit op de overige borden? Dirk Molenaar had een materiele voorsprong maar zijn tegenstander was bezig met een tegenaanval en Wim Heemskerk stond twee pionnen achter zonder dat hij hier enige compensatie voor had. Wim had dus twee pionnen achterstand met verder beiden nog een toren, loper van gelijke kleur en nog twee pionnen. Wim zette een aanval op en had geluk dat zijn tegenstander wat onnauwkeurigheden beging en twee pionnen verloor. De torens waren ondertussen ook afgeruild, wat resteerde was een eindspel van voor beide spelers een loper van gelijke kleur en een pion. De stelling was dus van vrijwel hopeloos voor Wim gekanteld naar een volledig remiseachtige stelling. Toch kwam er een beslissing in deze partij. De ver opgerukte vrijpion van Wim werd kon met behulp van z’n loper promoveren waarbij Wim wel enig geluk had dat hij een handje werd geholpen door zijn tegenstander die niet voor de juiste voortzetting koos. Met een dame was het vervolgens een koud kunstje om het (onverwachte) punt bij te schrijven. Een gelukje misschien maar hulde aan Wim die ondanks z’n stelling wel de complicaties opzocht en voor de winst ging. Tenslotte was Dirk Molenaar nog bezig om de aanval van zijn tegenstander te pareren. Dat lukte omdat er behoorlijk wat stukken werden geruild. Er was weliswaar een ver opgerukte vrijpion maar die kon tijdig worden gestopt. De materiele voorsprong gaf hierna de doorslag en ook Dirk kon het punt bijschrijven. Hiermee kwam de uitslag op 3-1 in het voordeel van Moerkapelle.
In de interne competitie speelden Marcel de Haan en Hans Geerling een rustige partij tegen elkaar. Het evenwicht in de partij werd nimmer verbroken zodat beide spelers remise overeenkwamen. Remco de Zwart gaf zich vroegtijdig gewonnen tegen Wouter Vroegindeweij. Dit kwam als verrassing omdat Remco wel duidelijk minder stond en Wouter waarschijnlijk toch wel gewonnen had, maar hij had het Wouter zeker nog moeilijk kunnen maken. Wouter gaf dan ook aan dat in een externe partij Remco zeker had moeten doorspelen. Andre Nieuwlaat kwam tegen Martijn Vroegindeweij ogenschijnlijk een pion achter te staan maar kon deze snel weer terugwinnen. Andre stelde dit echter uit waardoor Martijn de pion kon verdedigen. Uiteindelijk kreeg Andre de pion terug maar dat ging ten kosten van zijn stelling. Hij moest vervolgens de kwaliteit geven, een pion en uiteindelijk de partij.