Viertal start competitie met gelijkspel

Na afwezigheid van een jaar doet het viertal weer mee aan de RSB viertallen competitie. Afgelopen maandag werd daarin de eerste wedstrijd van het seizoen gespeeld, tegenstander was het Rotterdamse Erasmus waartegen een 2-2 gelijkspel werd behaald. Een uitslag waar het lange tijd zeker niet naar uitzag. Debutant Remco de Zwart en Arie Ymker stonden al vrij snel na de opening een stuk achter. Ook Dirk Molenaar kwam een pion achter in een gedrukte stelling. Eigenlijk was Sander Marijt de enige die lekker uit de opening kwam. Een duidelijke nederlaag dreigde. Ondanks de achterstand in materiaal wist Remco nogal wat dreigingen te creëren. Deze werden z’n tegenstander teveel waardoor Remco de overwinning behaalde en de voorsprong voor Moerkapelle een feit was. Een prima resultaat van Remco in z’n debuutwedstrijd. Ondertussen had Sander een stelling waarin hij een sterke loper had die voor behoorlijk wat gevaar zorgde. Helaas moest hij deze in het eindspel ruilen voor een zwak paard. Toch had Sander nog een stelling waarin waar zeker mogelijkheden lagen, zij het dat hij nog maar weinig tijd op de klok had. Er kwam een eindspel op het bord waarin Sander een toren en pion tegenover alleen een toren voor de tegenstander. Toen ook de torens van het bord gingen, bleef de pion van Sander over. Helaas was dit niet voldoende voor de overwinning en moest Sander in remise berusten waardoor de 1½-½ in ons voordeel kwam. Dirk Molenaar kreeg ondertussen steeds meer spel en won z´n pion weer terug. Met de torens op de open c-lijn werd de druk opgevoerd en werd er nog een pion gewonnen. Hierna volgde een grote afruil van stukken en ontstond een toreneindspel met een pion meer voor Dirk. Dit eindspel was nog lastig om te winnen. De tegenstander kon veel lastige schaakjes geven, tevens had Dirk nog maar heel weinig tijd.
Toen drie keer dezelfde stelling dreigde, werd er geen risico genomen en tot remise besloten waardoor de tussenstand op 2-1 kwam in het voordeel van Moerkapelle. We hadden in ieder geval een gelijkspel bereikt. De beslissing hing toen af van Arie. Als het hem zou lukken om minimaal een remise te behalen, zou de overwinning een feit zijn. Helaas zat dat er niet in. Z’n tegenstander won nog een stuk en hoewel Arie toch nog een aanval wist op te zetten, werd de materiële achterstand te groot en moest Arie opgeven. De eindstand kwam hiermee op 2-2.