Viertal Moerkapelle verliest van kampioen

Afgelopen vrijdag speelde het viertal van Moerkapelle hun op één na laatste wedstrijd van het seizoen. Tegenstander was koploper RSR Ivoren Toren wat bij winst kampioen zou worden. Moerkapelle had ook nog een theoretische kans om kampioen te worden maar dan moesten de twee resterende wedstrijden allebei gewonnen worden, en ook nog met grote cijfers. Het zat er niet in: er werd met maar liefst 4 -0 verloren waardoor het viertal van RSR Ivoren Toren met nog één ronde te gaan de terechte kampioen is geworden. Hoe heeft het gebeuren? Arie Ymker was als eerste klaar. Met de witte stukken kreeg hij een onbekende opening waarin hij niet de goede zetten speelde als antwoord op de opening. Hij kon al snel niet meer rokeren en kreeg een zeer open koningstelling met een dubbelpion. Nadat er ook nog een vorkje over het hoofd werd gezien raakte Arie een stuk kwijt. Langzaam maar zeker werd hij in de verdrukking gedrongen en verloor hij omdat hij mat werd gezet. Ook Remco verloor zijn partij. Naar eigen zeggen liep het middenspel niet lekker maar op dat moment stond hij zeker niet slechter. Een foutje van Remco werd wel een erg duur foutje: hij werd gelijk mat gezet. Henk Doornhein speelde met de witte stukken. Met een tegenovergestelde rokade was het maar de vraag welke koningsstelling het eerst onder vuur zou komen te liggen. Henk had een sterke pionnenstelling en kwam een pion voor. Zijn dame kwam hierdoor wel bijna ingesloten te staan. Hierna won Henk nog een pion. Helaas overzag hij een vorkje tussen een koning en zijn toren en kon hierdoor gelijk opgeven. In de laatste partij speelde Dirk Molenaar met de zwarte stukken. Zijn tegenstander verkreeg een sterk centrum en wist vandaaruit de koningstelling van Dirk onder handen te nemen. Dirk stond hiermee met de rug tegen de muur en moest uiterst secuur verdedigen. Hoewel Dirk een pion voorkwam en de beschikking had over twee vrijpionnen op de damevleugel, kreeg hij geen tijd om aan een pionnenopmars te beginnen. Hij moest al zijn tijd steken in de verdediging van zijn koning. Dit kostte veel tijd. Zoveel tijd dat Dirk in tijdnood kwam en hierdoor een schijnoffer van zijn tegenstander verkeerd beoordeelde: hij verloor een toren en kon gelijk opgeven. De tegenstander toog weer terug naar het Rotterdamse alwaar er in het eigen clubgebouw ongetwijfeld een feestje werd gevierd na het verdiende kampioenschap.