Viertal Moerkapelle bijna kampioen

De Moerkapelse schaakvereniging speelt met twee achttallen en één viertal in de regionale competitie. Daar waar de achttallen het lastig hebben, voert het Moerkapelse viertal de ranglijst aan in hun poule. Afgelopen vrijdag moesten ze wel bewijzen dat ze de eerste plek waard zijn, het viertal van 3-Torens uit Lansingerland kwam op bezoek. Dit viertal had evenveel matchpunten en eerder in het seizoen werd in Bergschenhoek zelfs met 3-1 verloren. Duidelijk was dat er belangrijke zaken gedaan konden worden, maar dat het niet gemakkelijk zou zijn.
Het team bestaat uit drie jeugdspelers Remco de Zwart, Martijn Vroegindeweij en Arie Ymker, aangevuld met de ervaren Dirk Molenaar. Al vroeg op de avond weet Martijn een pion te veroveren, op de andere borden gaat het gelijk op. Ineens loopt Arie glunderend rond, zijn tegenstander heeft een fout gemaakt en Arie heeft dit vakkundig afgestraft. Op het bord ernaast heeft Martijn een tweede pion gewonnen en als hij een aanval van zijn tegenstander afweert, scoort hij het tweede punt voor het viertal. Remco volgt het voorbeeld van Arie en Martijn, ook hij profiteert van een mindere zet van zijn tegenstander. Op bord één voert Dirk een zware strijd. Hij en zijn tegenstander bouwen hun stelling rustig op. Helaas voor Dirk kan zijn tegenstander met zijn toren binnen komen in de stelling van Dirk. Daarmee kan hij te veel dreiging creëren die Dirk niet allemaal meer kan afwenden. Resultaat is een mooie 3-1 overwinning, een revanche voor het eerdere verlies in november. Maar nog belangrijker, met nog één wedstrijd te gaan staat Moerkapelle twee machtpunten los, met ook nog eens een beter bordsaldo. Het kampioenschap lonkt.
In de interne competitie deed Wouter Vroegindeweij wat hij heel dit seizoen al doet: winnen. Een aanval van Wouter over de koningsvleugel was sterker dan de aanval van Dick Bac over de damevleugel. Hugo van Elteren en Maarten Vroegindeweij zijn aan elkaar gewaagd. Een aanval van Hugo komt niet ver, omdat de verdediging van Maarten stevig is. Als een aantal stukken afgeruild is, wordt remise besloten. André Nieuwlaat profiteert optimaal van een blunder van Hans Geerling, met deze winst heeft André de weg naar boven op de ranglijst gevonden. De laatste partij tussen Jan Blok en Mart-Jan Luteijn eindigt in remise.
De ranglijst wordt overtuigend aangevoerd door Wouter Vroegindeweij, op gepaste afstand volgen Gerard van Ommeren en Dick Bac.