Tweede team start met nederlaag in RSB wedstrijd

Afgelopen vrijdag is voor het tweede team de RSB competitie begonnen. Het tweede team speelt in de tweede klasse, net als twee seizoenen terug in de periode voordat de competitie werd stilgelegd vanwege Corona. Tegenstander was het eerste team van Maassluis, toevallig de tegenstander waar we twee seizoenen geleden op het laatste moment niet tegen konden spelen omdat de competitie werd stilgelegd vanwege Corona perikelen. We hebben ons dus bijna twee jaar voor kunnen bereiden op deze tegenstander ?.

De verwachting was dat het weleens een moeilijk avondje zou kunnen worden. De gemiddelde rating van de spelers van Maassluis geeft een behoorlijk verschil. Zou dit uitkomen?

Na het welkomstwoord van de wedstrijdleider werden de eerste zetten gespeeld. Na verloop van tijd werden was het beeld op de borden dat de tegenstander stukje bij beetje beter begon te staan terwijl er bijna nergens een voordelige stelling voor ons te bespeuren viel. Als eerste was Arie Ymker op bord 4 klaar met zijn partij. Al vroeg kwam hij met een dubbelpion te zitten waardoor zijn koningstelling wat zwakker werd. Voor Arie geen reden om rustig aan te doen. De partij werd scherp opgezet waarbij verschillende mogelijkheden waren. Helaas maakte Arie een misrekening en gaf hiermee een toren weg. Dit kon hij niet meer repareren en het verlies was een feit.

Ook Kevin Bakker, spelend met de witte stukken op bord 2, kwam met een dubbelpion te zitten al koos hij hier zelf voor. Hij wilde hiermee druk zetten op de stelling van de tegenstander maar kwam niet in de gelegenheid om dit te doen. De tegenstander opende dezelfde (h) lijn en rokeerde niet terwijl Kevin wel had gerokeerd zodat zijn tegenstander een mooie open lijn had. De tegenstander stond op dat moment al een pion voor terwijl Kevin met een verzwakte koningstelling zat door de dubbelpion. Na geforceerde dameruil kon de tegenstander het eindspel eenvoudig winnen en was de tweede nederlaag een feit.

Als derde was Henk Doornhein klaar met zijn partij. Er werd gekozen voor een gedegen opstelling maar toch kwam Henk in het middenspel een pion achter. Even later ging er zelfs nog een paard verloren wat beslissend bleek: ook hij verloor waarmee de stand op 3-0 kwam in het voordeel van Maassluis.

De nul verdween van het bord door Rawi Wortman. Met veel stukken op het bord zaten er allerlei verwikkelingen in de stelling. Zijn tegenstander had een gevaarlijkje aanval. Rawi offerde echter een paard waarmee hij eeuwig schaak kon bewerkstelligen: remise.

Ook remise in de partij van Manixia Wortman. Ze speelde met de zwarte stukken op de aanval op de damevleugel. Door een onnauwkeurigheid verliest ze het initiatief en heeft geluk dat haar tegenstander een mataanval over het hoofd ziet. In een lastige stelling werd remise bereikt.

Christiaan Noorland speelde op bord 1 met de zwarte stukken. Wit speelde al vroeg zijn pionnen op de koningsvleugel op voor een aanval. Ook de pionnen aan de andere kant werden naar voren gedirigeerd waardoor wit niet kon rokeren. Op de half open c-lijn kon Christiaan druk zetten en een pion winnen. Dit voordeel werd door hem langzaam uitgebouwd waarmee hij de partij won. De stand kwam hiermee op 4-2 in het voordeel van Maassluis. Kon er nog een puntje worden veiliggesteld? Dat zou dan van Rik Wortman en Dirk Molenaar moeten komen die dan allebei hun partij zouden moeten winnen. Een blik op de stelling van beide leerde dat dat er niet in zat omdat beiden slechter stonden. Rik Wortman verloor in het middenspel een pion. Deze pion bleef hij achter, ook na het afruilen van verschillende stukken. Wat overbleef was een stelling met gelijke lopers en een pion achterstand waarmee zijn tegenstander de partij kon winnen en hiermee ook de overwinning bracht voor Maassluis.

Tenslotte Dirk Molenaar. Ook hij stond dus minder na in het middenspel een pion te hebben verloren. Hoewel de tegenstander in tijdnood kwam, kon hij zijn voordeel uitbreiden door een winnende aanval op te zetten en hiermee de partij te winnen.

Een 6-2 nederlaag was hiermee een feit. Ondanks de grote nederlaag was het erg leuk om weer eens een externe wedstrijd te kunnen spelen na lange tijd!

In de Onderlinge Competitie waren er vier wedstrijden. Koploper André Nieuwlaat speelde tegen Wim Heemskerk en had het erg lastig. Wim miste in het eindspel een remisekans waardoor André de partij won. Remco de Zwart blijft in het spoor van André door een overwinning op Martin Roest. Maarten Vroegindeweij won van Martijn Vroegindeweij en nieuw lid Erik de Roode moest het afleggen tegen de ervaren Hans Geerling.

De stand in de Onderlinge Competitie na 4 ronden: 1. André Nieuwlaat 2. Remco de Zwart 3. Wouter Vroegindeweij