Tweede team Moerkapelle verslaat Overschie

Vrijdag stond voor het tweede team de thuiswedstrijd tegen Overschie op het programma. Vlak voor de wedstrijd moest de teamleider nog improviseren met de opstelling doordat een speler van Moerkapelle zich ziek afmeldde. Gelukkig kon er een invaller worden gevonden waarna de strijd kon beginnen.

De wedstrijd was nauwelijks begonnen of de eerste beslissing was al een feit. Boudewijn Weijermars won al na een zet of dertien doordat zijn tegenstander de scherpe stelling verkeerd beoordeelde. Zijn tegenstander leek dreiging te krijgen maar gaf een stuk weg en kon gelijk opgeven. Kort hierna kon Dirk Molenaar een remise bijschrijven. Remco de Zwart kwam in zijn partij achter maar zijn tegenstander speelde erg snel en maakte een fout. Remco profiteerde hier optimaal van en won materiaal terug en had twee vrijpionnen die ongestoord op konden rukken en zo de partij won. In de partij van Dick Bac was weinig aan de hand totdat hij onnodig een toren weggaf. Hij won even later wel een pion terug maar de materiële achterstond was te groot en moest opgeven. Martijn Vroegindeweij bezorgde zijn tegenstander weliswaar een dubbelpion maar deze had wel twee open lijnen voor zijn torens. Hiermee viel hij een randpion van Martijn aan die dan ook verloren ging. Hij sloeg de pion echter met zijn verkeerde toren en stond in één keer mat. Een gelukje. De tussenstand kwam hiermee op 3½-1½ in het voordeel van Moerkapelle. Een blik op de andere partijen leerde dat Henk Doorhein zeer lastig stond, Hans Geerling op dat moment gelijk stond en Arie Ymker een pion voor stond. Arie won deze pion en zette z’n loper in de stelling van zijn tegenstander ondersteund door een pion. Deze loper stond op een voor de tegenstander lastige positie. Met tegenovergestelde rokades toog Arie ten aanval naar de koningsstelling van zijn tegenstander. Met een stukoffer werd de stelling open gebroken. Toen de tegenstander zijn koning naar een verkeerd veld zette, greep Arie zijn kans en won de dame door middel van een vorkje. Hiermee was in ieder geval de teamoverwinning een feit. Henk Doornhein kon het in zijn partij niet bolwerken. Hij stond al lastig maar kreeg vervolgens nog een aanval op zijn koningsstelling die hij niet kon pareren en op moest geven. Het slotakkoord was voor Hans Geerling. In een gelijk opgaande partij werden wat stukken afgeruild en hadden beide spelers nog 4 pionnen en een stuk. De tegenstander van Hans probeerde met zijn paard op pionnenjacht te gaan maar nam hiermee teveel risico waardoor zijn paard werd ingesloten. De enige manier om dit te voorkomen leverde echter wel een afruil tussen de loper en het paard waarmee de tegenstander van Hans een dubbelpion kreeg waarmee hij niets mee kon. Hans won een pion en even later de partij. De wedstrijd eindigde hiermee in een 5½-2½ overwinning voor het tweede team van Moerkapelle. Na vier wedstrijden heeft Moerkapelle samen met De IJssel en Messemaker de maximale score en staat dus met deze teams bovenaan.

In de Onderlinge Competitie deed Wouter Vroegindeweij goede zaken door van Arno Luinenburg te winnen. De overige partijen eindigde in remise: Marcel de Haan tegen Gerard van Ommeren en Maarten Vroegindewij tegen André Nieuwlaat. De stand op dit moment: 1. Marcel de Haan 2. Gerard van Ommeren 3. Wouter Vroegindeweij

Bij de schaakjeugd van Moerkapelle werden in de kampioenspoule 2 wedstrijden gespeeld. Rutger van der Laan speelde in een snelle partij de herdersmat tegen Sydney Vos. Abel Bac speelde met wit tegen Riccardo Scotta. Ook hier won de wit speler. Bij de achtervolgers was een partij van Jari van der Maarl. tegen Lukas van Heeringen. Hier won Jari. De partij die het langste duurde was die van Guido van der Laan  tegen David Ribbers. Na lang nadenken werd het deze keer winst voor David.

Volgende week wordt door een deel van de spelers deze competitie vervolgd. Een viertal doet mee aan de Groene Hart Competitie.