Topper eindigt onbeslist

Afgelopen vrijdag werd er weer volop geschaakt bij Schaakvereniging Moerkapelle. Rik Wortman offerde met wit tegen Marcel de Haan een pionnetje in de opening in de hoop op spel en compensatie. Dat verdampte steeds meer zodat Marcel een gezonde pion behield tot het eindspel en dat verschil was doorslaggevend. Manixia Wortman verweerde zich dapper tegen alle pogingen van Hans Geerling om voordeel te behalen. Ze gingen door totdat ze beiden nog een toren plus 4 pionnen hadden. Toen werd de vrede getekend. Wim Heemskerk en Arie Ymker maakten er een boeiende partij van. Wim leek de koningsstelling van Arie behoorlijk onder druk te hebben, maar bij het optrekken van de kruitdampen stond hij in een paarden eindspel twee pionnen achter. Dat wist Arie wel uit te spelen ondanks een verrassend paardoffer van Wim.
Hugo van Ellteren was nog ongeslagen en stond op 100%. De laatste twee weken had hij niet kunnen spelen en ontbeerde mogelijk wat wedstrijdritme. Zijn opzet tegen de bekende opening van Maarten Vroegindeweij was niet goed en Maarten wist kwaliteitswinst te forceren. Dat leidde tot een knappe overwinning van Maarten, die zo een prima start van het seizoen beleeft. Van zijn neef Martijn Vroegindeweij kan dat niet gezegd worden. Nadat hij vorige week in betere stelling pardoes in een matnet liep, liet hij zich de kaas van het brood eten door een geconcentreerde Kevin Bakker. Vanuit een gedegen opening kwam Kevin pionnetje voor pionnetje voor en zorgde ervoor dat Martijn geen tegenkansen kreeg. Dit overtal kwam Martijn niet meer te boven. Michiel Rensen speelde ook een onbekend gambiet in de opening om ‘out of book’ te komen. Dat lukte, maar de compensatie viel bitter tegen. Toen Wouter Vroegindeweij een op het oog gevaarlijke aanvalsopzet weerlegde voelde Michel zich genoodzaakt een paard te offeren. Ook dat werd weerlegd zodat Wouter het volle punt kon bijschrijven. De topper van de avond was de partij tussen de verrassend sterke koploper Remco en André Nieuwlaat. André was gewaarschuwd door enkele eerdere mooie partijen van Remco. Hij speelde gedegen en bezorgde Remco een lelijke dubbelpion, dat duidde op voordeel voor zwart. Remco wist de stelling echter zo dreigend en onvoorspelbaar te houden dat het hem lukte toch de remisehaven te bereiken.

De stand na 6 ronden: 1. Remco de Zwart 2. Maarten Vroegindeweij 3. André Nieuwlaat 4. Wouter Vroegindeweij 5. Marcel de Haan