Seizoen weer van start

Na veel mooie lange zomeravonden, waarop de schaakstukken in de doos bleven, een ontstaat er aan het einde van de zomer weer veel zin in een pot schaken. Traditioneel is de eerste vrijdag van september de startavond van Schaakvereniging Moerkapelle. Terwijl de jeugdschakertjes de laatste schaakoefeningen doen stroomt clubgebouw Tropica weer vol. De loting geeft in de eerstr ronde gelijk een paar mooie wedstrijden.
Clubkampioen Wouter Vroegindeweij mag met de witte stukken tegen eerste teamspeler Arno Luinenburg. Vanuit de opening krijgt Arno een stelling waarin zijn stukken vast komen te staan. Wouter profiteert hier vakkundig van en noteert alweer zijn eerste overwinning van dit nieuwe seizoen. Naast hem is broer Maarten Vroegindeweij met de zwarte stukken aan Dirk Molenaar gekoppeld. Dirk valt aan over damevleugel en Maarten doet hetzelfde maar dan over de koningsvleugel. Als Dirk iets te voorzichtig is in zijn aanvalsplan, krijgt Maarten voordeel. In een stelling waarin Dirk onder druk staat, wint Maarten een stuk en daarmee de partij. Dick Bac mag met zijn favoriete kleur, de witte stukken, spelen tegen Mart-Jan Luteijn. Mart-Jan is net iets te gretig als hij probeert materiaal te winnen op damevleugel van Dick. De ervaren Dick raakt daarvan niet in paniek en na een snelle aanval wint hij een toren. Nadat Dick zijn dame heeft kunnen bevrijden, is de strijd gestreden en mag Dick de overwinning noteren. Nieuw id Ric Wortman speelt met wit tegen Remco de Zwart. Ric speelt een goede partij, maar als hij een kwaliteit achter komt te staan, moet hij toch een nul noteren.
Overige uitslagen: Kevin Bakker – Hans Geerling 1-0, Arie Imker – Martijn Vroegindeweij 0-1 en Marcel de Haan – Henk Doornhein 1-0.