Schakers viertal Moerkapelle handhaaft koppositie

Afgelopen vrijdag speelde de schakers van het viertal van Moerkapelle alweer hun vierde wedstrijd in hun competitie. Tegenstander was medekoploper RSR Ivoren Toren.

Er is nog een derde kanshebber op het kampioenschap: 3-Torens. Dat team had hun vierde wedstrijd vooruit gespeeld en gewonnen en was dus op dat moment koploper. We wisten dus wat ons te doen stond. De reis naar Rotterdam verliep vlekkeloos. Aldaar moesten we de auto parkeren en op zoek naar een parkeerautomaat vanwege het kenteken parkeren. Na wat zoeken vroegen we het aan een paar mensen die voor het Nivon gebouw stonden. Ze stuurden ons een kant op waar geen enkele parkeermeter stond. Dit beloofde niet veel goeds voor de wedstrijd. Waren dit tegenstanders die ons op het verkeerde pad wilden brengen? Na een bezichtiging van de buurt kwamen we een vriendelijke dame tegen die haar hond aan het uitlaten was. Onze inschatting was dat we nu wel het juiste antwoord kregen en vroegen aan haar waar de dichtstbijzijnde parkeermeter zich bevond. De inschatting bleek juist te zijn. Eenmaal binnen werden we hartelijk ontvangen en kon de wedstrijd aanvangen. De eerste beslissing viel op het eerste bord. Dirk Molenaar speelde tegen een zeer jeugdige tegenstander en wist niet veel te bereiken. Daar dacht hij verandering in aan te brengen door wat stukken te ruilen en af te wikkelen naar een eindspel met twee torens tegen een dame met allebei zes pionnen. De tegenstander speelde echter positioneel zeer goed en wist de cruciale velden met de dame te bezetten. Hierdoor kon Dirk geen voordeel bereiken met zijn torens tegen de dame en moest in remise berusten. In de partij van Arie Ymker viel de tweede beslissing. Hij opende aanvallend en zette zijn lopers op een scherpe positie. Na verloop van tijd won Arie een pion en even later zelfs nog één. Nadeel was wel dat hij een open koningstelling kreeg. De materiele voorsprong gaf de doorslag. Arie kon een mataanval opzetten waar de tegenstander geen verweer tegen had. Even later kon hij de felicitaties van zijn tegenstander in ontvangst nemen. De tussenstand kwam hiermee op 1½-½ in ons voordeel. Remco de Zwart was de volgende speler waarbij een beslissing viel. In een Slavische partij verkreeg Remco na wat stukken geruild te hebben een actievere stelling met twee torens op de open e-lijn. Even leek het alsof er één toren instond en hij deze kwijt zou raken. Met de enige zet die er was kon hij zich bevrijden. Wederom werden er meerdere stukken geruild waardoor er een eindspel op het bord kwam waarin beiden een toren en drie pionnen hadden. De tegenstander van Remco had een vrijpion op de a-lijn terwijl Remco een pionnenoverwicht op de andere vleugel had. Deze rukte ver op. De tegenstander van Remco maakte een fout en verloor een pion. Dit bleek beslissend te zijn waardoor ook Remco het punt kon binnenhalen en de teamoverwinning een feit was. Als laatste was Sander Marijt nog bezig. Na een rustige opbouw, dameruil kwam hij door een combinatie een kwaliteit achter: de tegenstander had twee torens en een paar pionnen terwijl Sander een toren met een paard en evenveel pionnen had. Toen de tegenstander ook nog een stuk wist te pennen, leek het of Sander het onderspit moest delven. Hij verdedigde zich echter zeer nauwkeurig en wist lange tijd de enige zet te vinden die er was. Net op het moment dat hij wat actiever werd beging hij een fout waardoor de tegenstander een toren voor kwam. Hij had geen moeite om dit uit te spelen en won de partij. De overwinning van het team kwam niet meer in gevaar: de eindstand kwam op 2½-1½ in ons voordeel. Een blik op de stand leerde dat we de koppositie hebben overgenomen van 3-Torens. De voorsprong is slechts een half bordpuntje…..