Overtuigende overwinning Moerkapelse schakers

Na de nederlaag in de vorige ronde voor het eerste team van Schaakvereniging Moerkapelle, moet extra goed gekeken worden naar de resultaten van de concurrerende teams. Omdat de concurrenten eerder deze week met duidelijk cijfers gewonnen hebben, moet de thuiswedstrijd tegen het eerste team van 3-Torens uit Lansingerland gewonnen worden.
De voortekenen zijn goed. Moerkapelle treedt aan in zijn basisopstelling terwijl het team van 3-Torens een paar sterke spelers mist en met drie invallers speelt. Leuk detail is dat Martijn, de zoon van onze teamcaptain Wouter Vroegindeweij, één van de invallers is bij 3-Torens. Na een uur spelen gaat het op de meeste borden nog gelijk op. Op bord 8 gaat Arno Luinenburg vol voor de aanval, de stelling lijkt duidelijk in ons voordeel. Op bord 1 komt Hugo van Elteren moeilijk uit zijn opening en biedt daarom tactisch remise aan, zijn tegenstander slaat dit aanbod af. Ook Wouter Vroegindeweij heeft het op bord 4 zwaar, op papier is hij de sterkere speler, maar zijn stelling is moeilijk. Uiteindelijk moet hij toch remise accepteren. Aan bord 7 speelt Dick Bac tegen Martijn Vroegindeweij. De opening gaat gelijk op, in het middenspel geeft de ervaring van Dick een voordeeltje. Martijn verzwakt zijn stelling en vrij snel kost hem dit een pion. Voor Dick is een pion voor meestal voldoende, hij ruilt rustig de stukken af en wint het eindspel eenvoudig. Naast hem ziet Arno zijn aanval stranden, gelukkig is de stelling nog wel in evenwicht, remise wordt besloten. Hierna beginnen de punten binnen te stromen. Gerard van Ommeren speelt op bord 3 een zware pot. Zijn tegenstander offert twee lichte stukken voor een toren en een aantal pionnen, daarmee krijgt hij duidelijk voordeel. Gelukkig voor Gerard offert hij daarna nog een stuk, dit offer is echter niet juist, dankzij een overwicht aan lichte stukken weet Gerard een overwinning te noteren. Naast hem speelt Jesse van Elteren aan bord 2 een positionele partij, hij krijgt licht voordeel. Nadat zijn tegenstander een “giftige” pion geslagen heeft, kan Jesse een dubbele aanval uitvoeren en daarmee beslissend voordeel krijgen. Ook hier winst dus. Op bord 1 doet de tegenstander van Hugo, na het afslaan van het remise aanbod, twee mindere zetten. Hierdoor krijgt Hugo het initiatief en wint een pion. Uiteindelijk voldoende voor de winst. Aan bord 6 weet Maarten Vroegindeweij vanuit de opening een actievere stelling te krijgen. Na een afruilcombinatie levert dit een kwaliteitswinst op. Hoewel zijn tegenstander nog wel kansen houdt, speelt Maarten de partij rustig uit en na nog wat materiaal winst, geeft de tegenstander zich ook aan dat bord gewonnen. Op bord 5 speelt André Nieuwlaat een rustige partij, gevolg is dat er een gelijk stelling ontstaat. Enige kans voor André is een aanval op de losse pion op de b-lijn. Zijn tegenstander moet veel tijd investeren in de verdediging, met nog maar een paar minuten op de klok gaat hij toch in de fout. André weet daar optimaal van te profiteren en mag ook de winst noteren.
Als alle punten opgeteld zijn, resulteert een duidelijk 7-1 winst. Belangrijk voor het team van Moerkapelle, omdat bordpunten wel eens belangrijk kunnen zijn in de poule. Het team van 3-Torens moet naar huis met slechts één bordpunt. Het zat voor hen op een aantal borden niet mee, waardoor de uitslag zo ruim geworden is.
In de onderlinge competitie wint Mart Jan Luteijn van Maarten Pilgram, wint Christiaan Noorland met de zwarte stukken van Remco de Zwart en wint Arie Ymker ook met de zwarte stukken van Dirk Molenaar. Aan de top van de ranglijst verandert er niets. Wouter Vroegindeweij blijft eerste, André Nieuwlaat staat tweede en Hugo van Elteren handhaaft zich op de derde plaats.