Noodzakelijke winst eerste team

Ons eerste team heeft een belangrijke winst behaald in en tegen Krimpen. Na ons verlies van Rotterdam stonden we twee matchpunten achter op Krimpen en was de winst tegen Krimpen noodzakelijk om in de race te blijven voor het kampioenschap. Na een spannende strijd eindigde de wedstrijd in een minimale, maar o zo belangrijke overwinning, 3½ – 4½.

Het belang van de wedstrijd was voor beide teams vooraf meer dan duidelijk. Al een aantal weken werd regelmatig gesproken over deze cruciale ontmoeting. Dat beide ploegen de wedstrijd ook serieus nemen blijkt ook uit de opstelling, allebei de teams verschijnen in hun basis opstelling, tevens de sterkste opstelling. Voor het Moerkapelse team is dat niet helemaal een verrassing omdat het hele seizoen als in de vaste basis gespeeld wordt, ook het team uit Krimpen neemt het seizoen serieus, slecht twee keer werd een invaller opgesteld. Op papier heeft Moerkapelle een sterker team, maar dit wordt sterk vertekend door de twee broers Pols, beide talenten die een stuk sterker spelen dan hun rating doet vermoeden.

Enigszins tactisch heeft onze teamleider de opstelling veranderd. Aan bord één speelt André Nieuwlaat tegen de sterke Joop Huijzer, André heeft geen podiumvrees, brutaal pakt hij een pion voorsprong, zonder dat zijn stelling pijn doet. Aan bord twee speelt Dick Bac zijn vertrouwde opstelling met zwart tegen Hans van Nieuwenhuizen, er lijkt niets aan de hand, sterker nog misschien heeft Dick licht voordeel. Aan de borden drie en vier spelen de broers Van Elteren tegen de broers Pols. Hugo speelt aan bord drie tegen de jongste broer Wiggert, in de opening wint Hugo een pion, maar moet daarvoor wel druk op zijn stelling accepteren, daarvoor moet hij ook veel bedenktijd investeren. Jesse speelt op bord vier tegen Arne, in een openstelling worden veel stukken geruild, het toreneindspel dat resteert is interessant. Gerard van Ommeren speelt aan bord vijf tegen een oude bekende, Henk Greevenbosch, een gesloten partij. Gerard besluit in teambelang een remise aanbod af te slaan, terwijl Henk zeker niet minder staat. Team captain Wouter Vroegindeweij speelt tegen de topscorer van Krimpen, Bert en Wolde. Met de zwarte stukken weet Wouter toch een verzwakking van de witte stelling uit te lokken, ergens lijkt de stelling te gaan breken. Op bord zeven speelt Arno Luienburg tegen Frits van Duin, na een pionnenruil slaat Arno hard toe met een kwaliteitswinst. Op het laatste bord speelt Maarten Vroegindeweij tegen Jan Sluiter. Na de opening worden de dames geruild en ontstaat er een gesloten stelling.

Omdat aan borden zes en zeven er voordeel lijkt voor Moerkapelle en de stelling in evenwicht is, biedt Maarten remise aan. Na kort nadenken accepteert zijn tegenstander dit aanbod. Kort daarna wint Arno zijn partij, het kwaliteitsvoordeel wordt afgewikkeld naar een gewonnen stelling. Aan bord twee krijgt Dick een remise aangeboden, Dick ziet nog wel kansjes, maar daaraan zitten ook wel risico’s, gezien de andere stellingen neemt Dick het remiseaanbod aan. Op het bord van Wouter is de witte stelling gevallen, niet alleen heeft Wouter een kwaliteit gewonnen, ook staat de witte koning kwetsbaar op het bord. Een paar zetten later geeft de witspeler zich gewonnen. De tussenstand is een 1-3 voorsprong voor het team uit Moerkapelle. Omdat Gerard een stuk tegen twee pionnen is voorgekomen en we dus beetje rekenen op winst, lijkt remise aan één van de overige borden voldoende. Dit laatste is nog niet gemakkelijk. Zowel André als Hugo staan op hun bord wel materiaal voor, maar op de klok is er een grote achterstand. Aan het bord van Jesse lijkt wel een stevige remisestelling, na enig manoeuvreren wordt daar remise besloten. Zowel op het bord van Hugo als dat van André gaat het in tijdnood mis, door de klok gedwongen worden een paar mindere zetten gedaan, resultaat twee nullen. Na deze twee pijnlijke nederlagen draait het allemaal om de partij van Gerard. Gelukkig is het tijdsvoordeel aan dit bord voor Moerkapelle. Handig weet Gerard van dit voordeel te profiteren en uiteindelijk moet zijn tegenstander capituleren.

Het resultaat is een krappe overwinning, 3½ – 4½. Op de ranglijst is het verschil ook klein. Moerkapelle heeft plek één overgenomen, alleen volgt Krimpen op slechts één bordpunt. Het draait allemaal om de laatste twee rondes. Moerkapelle speelt nog tegen Onesimus en De IJssel (ook uit gemeente Zuidplas). Ook Krimpen treft nog twee sterke tegenstanders, Sliedrecht en Rotterdam, bij die laatste heeft Krimpen wel het geluk dat Rotterdam in uitwedstrijden meestal met een verzwakte opstelling speelt.