Nederlagen bij de RSB beker en de viertallen competitie

Vrijdag 15 februari stonden er 2 competitie wedstrijden op het schema, de 3e ronde van de RSB beker en de viertallen. Daarnaast vonden er nog een 3 tal interne competitie partijen plaats. Voor de RSB beker werd gespeeld tegen Spijkenisse. De 1e beslissing viel hier bij bord 1. Wouter Vroegindeweij was slecht uit de opening gekomen, waardoor hij enige tijd later de partij op moest geven. De volgende beslissing viel in de partij van Gerard van Ommeren. Hij was met een pion minder in het eindspel terecht gekomen. Remise was daardoor het maximaal haalbare. Arno Luinenburg had op het oog nog wel een betere stelling in zijn partij, maar kwam daarna in tijdsgebrek. Hierdoor raakte hij stukken kwijt en kon hij de partij opgeven. Jesse van Elteren was ondertussen ook ver gevorderd in zijn partij. Hij had een open stelling, doordat hij met zijn pionnen naar de overkant was opgerukt. Even later won hij de partij, maar dat was niet meer voldoende om de teamoverwinning binnen te halen.

Bij de viertallen viel de eerste beslissing bij Hans Geerling. Hij speelde een aanvallende partij, waarbij hij met de pionnen op de koningsvleugel oprukte naar de overkant. Met een pion meer zag het er goed uit. Helaas zag hij daarbij een matdreiging over het hoofd, waardoor hij de partij met verlies moest afsluiten. Henk Doornhein was de volgende die zijn partij verloor. Vrij vroeg in de partij liet hij een kans om een pionnetje te winnen lopen. Deze kans kreeg hij geen 2e keer, waardoor hij deze partij verloor. Rik Wortman trof een tegenstander die voor een snel aanvallende opening koos. Uiteindelijk kwam hij hierdoor op een pion achterstand en lange tijd leek het of hij deze partij ook zou verliezen. Gelukkig kon hij deze terug winnen en wisselden de kansen. Uiteindelijk won hij daardoor de partij. De laatste partij die nog bezig was, was de partij van Dirk Molenaar. Vanaf de opening was het een gesloten spel, waardoor het voor beiden lastig was om door de verdediging heen te breken. Uiteindelijk leverde hem dat een eindspel met een paard en 2 pionnen tegen een paard op. Door tijdsgebrek lukte het niet om deze pionnen te promoveren, wat resulteerde in een remise en verlies voor het team.

Bij de interne competitie was het met name de partij die het multitalent van de vereniging, Kevin Bakker, tegen Remco de Zwart speelde die op viel. Remco had al vrij snel door er geen weerstand te bieden was tegen de afruilvariant die Kevin had gekozen, waardoor hij de partij op wilde geven. Helaas nam Kevin geen genoegen met zo’n snelle winst. Na nog wat pionnenpret was de stelling van Remco dusdanig verzwakt, waardoor Kevin uiteindelijk toch genoegen moest nemen dat zijn tegenstander de partij op gaf. Verder won Martijn Vroegindeweij van Arie Ymker en won André Nieuwlaat van Christiaan Noorland.

Bij de schaakjeugd van Moerkapelle werden in de kampioenspoule 2 wedstrijden gespeeld. Rutger van der Laan speelde wederom een snelle partij tegen Roan van Vuurde. Nog steeds ongeslagen won hij ook deze week. Arno Drenth was een maatje te groot voor Riccardo Scotta, die toch op het laatst nog kansen kreeg door een gepromoveerde pion.
Abel Bac speelde vriendschappelijk tegen nieuwkomer Donna. Er werd lang geschaakt en de ervaring van Abel bezorgde hem de winst. ​

Bij de achtervolgers speelde Jari van der Maarl tegen David Ribbers. Met de zwarte stukken kon David na een lange partij uiteindelijk winnen. Guido van der Laan wist slim te winnen van Jaron de Rooij. Nieuwkomer Oisin van Schalkwijk wist zijn eerste partij tegen Micha Bac fraai te winnen.

Eén gedachte over “Nederlagen bij de RSB beker en de viertallen competitie