Mooie partijen op eerste avond Rapidcompetitie

Naast de reguliere interne competitie heeft de Moerkapelse schaakvereniging ook een Rapidcompetitie. Bij Rapidschaak is de bedenktijd per persoon per partij 25 minuten, terwijl dit bij een normale partij ruim drie keer zo lang is. De Rapidcompetitie bestaat uit vier avonden, verspreid over het seizoen, waarbij op iedere avond drie partijen gespeeld worden. Bij de Rapidcompetitie zijn ook niet leden welkom. Deze laatste mogelijkheid werd op de eerste avond benut door Michel en Stefan Rensen, beide oud-leden van de Moerkapelse schaakvereniging.

Via loting werden de groepen ingedeeld. In de eerste groep troffen de broers Vroegindeweij elkaar. In hun onderlinge wedstrijd probeerde Maarten te profiteren van de tijdnood van broer Wouter, maar vanuit een gelijke stelling nam hij te veel risico en liep hij vast in een matnet. De andere twee in groep één waren Jan Blok en Kevin Bakker. Jan verraste door te winnen Wouter, Kevin pakte zijn punt door van Jan te winnen. In groep twee kreeg “gast” Stefan Rensen te maken met drie zware tegenstanders, Hugo van Elteren als eerste team speler, Marcel de Haan en Christiaan Noorland, beide spelend in het tweede team aan de hogere borden. Stefan pakte toch een mooie remise tegen Christiaan. Hugo deed goede zaken, hij moest alleen een remise toestaan tegen Marcel. De tweede plek werd gedeeld door Marcel en Christiaan die beide één keer wonnen en één keer remise speelden. In groep drie pakte Gerard van Ommeren de volle winst. De andere drie in deze groep Hans Geerling, Arie Ymker en Martijn Vroegindeweij, wonnen onderling ieder één keer. De vierde groep bestond uit vijf spelers. Dick Bac en Michel Rensen deden het goed, onderling speelden ze remise en beiden speelden ook remise tegen André Nieuwlaat, de andere twee partijen wonnen ze. Doordat André naast zijn twee remises tegen Dick en Michel ook een remise moest toestaan tegen Mart-Jan Luteyn, volgde hij op een half punt. De vijfde speler Remco de Zwart pakte een punt tegen Mart-Jan, en kon deze daardoor op de ranglijst een half punt achter zich houden.

Een leuke schaakavond met een opvallend aantal mooie partijen. Smet op de avond was de afwezigheid van Ad Voerman. Ad is met een mooie leeftijd van 85 het oudste lid. Door een vervelende ziekte ligt hij nu al weer een paar weken in het ziekenhuis. Het gemis wordt duidelijk gevoeld.