Moerkapelse schakers blijven winnen

Het eerste team van schaakvereniging Moerkapelle wint ook zijn tweede wedstrijd. Sliedrecht 3 dat ook zijn eerste wedstrijd gewonnen had werd met de klinkende cijfers 6 – 2 verslagen. Hoewel de cijfers anders suggereren was het zeker geen gemakkelijke winst.
Moerkapelle speelde in zijn sterkste opstelling en vooraf had de teamleider gewaarschuwd voor overschatting, omdat op papier het team van Sliedrecht minder sterk was. Na een uur spelen werd duidelijk dat deze waarschuwing niet voor niets was. Op alle borden werd zware strijd gevoerd, alleen Arno Luinenburg had op bord zeven duidelijk voordeel. Op andere borden was de stelling nog in evenwicht of zelfs licht in het nadeel voor de Moerkapelse schakers.
Op het moment dat de partijen in het eindspel belandden, leek de ervaring van het jarenlang spelen in hogere klassen, het verschil te maken. André Nieuwlaat wikkelde aan bord zeven zijn iets passievere stelling af naar partij met ongelijke lopers, dit was voldoende voor remise. Aan bord vijf speelde Dick Bac ook remise, zijn stelling bleef de hele partij in balans. Het eerste punt werd gescoord door Maarten Vroegindeweij. Aan bord acht kwam hij moeilijk uit de opening en remise leek het maximaal haalbare. Een iets te enthousiast opgespeelde pion werd echter een mooi doelwit, na het veroveren van deze pion, kon de partij gemakkelijk omgezet worden in winst. Op bord vier liet Gerard van Ommeren zien waar hij goed in is. In een gelijke stelling wint hij via een combinatie een pion, door in het vervolg nauwkeurig te blijven spelen pakt hij het tweede winstpunt voor Moerkapelle. Hugo van Elteren krijgt op bord twee duidelijk voordeel vanuit de opening tegen één van de jeugdtalenten van Sliedrecht. Dit voordeel verdwijnt als sneeuw voor de zon, na een afruilcombinatie. De stelling is moeilijk voor Hugo, gelukkig ziet zijn tegenstander niet hoe hij het voordeel moet verzilveren en besluiten ze tot remise. Ook Wouter Vroegindeweij heeft een zware partij aan bord drie. Zijn tegenstander mist een duidelijk betere voorzetting, hierdoor lukt het Wouter af te wikkelen naar remise. Via de laatste twee partijen moet de winst voor Moerkapelle behaald worden. Allereerst pakt Jesse van Elteren op bord één een vol punt. Na een moeizame opening, met zelfs een pion achterstand, weet hij een aanval op te bouwen. Zijn tegenstander moet veel tijd investeren in de verdediging. Geroutineerd speelt Jesse de partij uit en stelt daarmee de winst voor het Moerkapelse team veilig. Aan bord zeven maakt Arno Luienburg het feest compleet. Hij wikkelt zijn betere stelling af naar een eindspel met een vrij pion. Als deze tot promotie gebracht kan worden geeft zijn tegenstander zich gewonnen.
In de onderlinge competitie speelt Kevin Bakker remise tegen Mart Jan Luteijn, ook Dirk Molenaar en Jan Blok spelen remise tegen elkaar. Daarmee laten deze vier spelers de kans liggen hun positie op de ranglijst te verbeteren. Overige uitslagen: Ad Voerman – Arie Ymker 1-0, Remco de Zwart – Hans Geerling 1-0, Ron Droog – Henk Doornhein 1-0. Aan de top van de ranglijst verandert er niets. Op de eerste drie plaatsen staan: André Nieuwlaat, Hugo van Elteren en Gerard van Ommeren.