Moerkapelle red het niet tegen DSC2

Na de promotie uit de RSB-competitie naar de KNSB-competitie mochten wij in de eerste ronde van het nieuwe seizoen aanvangen tegen het sterke tweede team van DSC in Delft. Dick Bac moest al vrijsnel het strijdtoneel verlaten door een te snel gespeelde opening. Dit mondde uit door goed spel van zijn tegenstander in een verloren stelling. Hierna werd het letterlijk een verhitte strijd in Delft. Tim van Breda kon zijn goede speelwijze niet voortzetten in het eindspel en na enkele mindere zetten werd het 2-0. Op bord 1 liep Jesse van Elteren de hele wedstrijd, na een wat mindere opening, achter de feiten aan en konden de thuisspelers weer een puntje bijschrijven 3-0.

Gelukkig ging het bij de andere partijen beter en bestond er nog een kans op gelijkspel. Hugo van Elteren sleepte het eerste halve punt binnen. Met zwart kon Hugo door een goede centrumaanval het spel naar zich toetrekken. Echter, zorgde de tijdnood, 1 minuut voor 8 zetten, en een remise aanbod van zijn tegenstander voor een gelijkspel. Arno Luinenburg speelde met wit de Spaanse opening. Zijn tegenstander kreeg al snel te maken met een dubbelpion en verzwakte verder nog zijn pionstelling. Er bleef een nog zeer moeilijk dame-eindspel over. Arno speelde hierna zeer solide naar de eerste overwinning voor Moerkapelle.

Met zwart mocht Wouter Vroegindeweij aanschuiven voor een Franse doorschuifvariant. Na een ongelukkige paardzet van Wouter aan de rand van het bord kon zijn tegenstander het initiatief naar zich toetrekken. Wouter lukte het nog wel een mooie koningsaanval op poten te zetten. Dit bleek net niet genoeg te zijn en de stand kwam hierdoor op 4,5-1,5.

Boudewijn Weijermars speelde de hele middag een spannende partij. Beide spelers hadden kansen op de overwinning. Boudewijn kon een goede aanval van zijn tegenstander weerstaan en kwam uiteindelijk door een mooie combinatie een stuk voor te staan tegen twee verliespionnen. Hierna werd de druk goed opgevoerd en moest zijn tegenstander de wedstrijd opgeven. Gerard van Ommeren speelde de langste partij deze middag. Het ging er verhit aan toe. Gerard speelde een leuke zijvariant waar zijn tegenstander niet goed op anticipeerde. Hierdoor kwam Gerard door een goed middenspel in een eindstelling met twee pionnen voorsprong. Dit kon Gerard niet vertalen naar een overwinning. Zijn tegenstander kon knap voldoende weerstand bieden om een remise binnen te slepen.

Dit allemaal leidde tot een 5-3 nederlaag. Wij speelden tegen een zeer goede tegenstander uit onze poule en dit biedt nog voldoende mogelijkheden voor de komende wedstrijden.