Moerkapelle neemt taaie horde in 1e ronde RSB beker

De laatste wedstrijd van de eerste ronde van de RSB beker vond plaats in Moerkapelle. De combinatievereniging SOF (Oostflakkee) / DZP (De Zwarte Pion uit Middelharnis), eveneens eersteklasser, moest een verre reis maken op 21 november naar Tropica. Moerkapelle trad aan in de sterkst denkbare opstelling, terwijl SOF/DZP een top 4 speler moest missen.
Er kwamen vier taaie partijen op het bord. Jesse van Elteren had dankzij loting wit op bord 1 en speelde origineel zoals gewoonlijk, maar investeerde wel veel tijd. In het middenspel kon hij zijn tegenstander met een op het oog vervelende dubbelpion opzadelen, wat Jesse verleidde tot de uitspraak: Als ik nu win en de rest remise zijn we door! Het liep even anders want zijn tegenstander kon gemakkelijk van de dubbelpion af geraken en in een moeilijk dubbeltoren en later enkeltoreneindspel kwam Jesse in enorme tijdnood, terwijl zijn tegenstander nog een uur had. Dan is Jesse echter op zijn best en hij wist met enkele seconden (gelukkig voor hem krijg je er nu steeds 5 sec. bij per zet) een theoretische remisestelling te bereiken.
Gerard van Ommeren kreeg op bord 3 een scherpe openingsopzet tegen en beide moesten secuur spelen. Nadat Gerard de cruciale zet Kh1 had gespeeld kwam hij langzaam steeds beter in zijn spel. Na wat afruilen buitte hij de zwakke d-pion van zwart optimaal uit en met een pion voor was de zege geen probleem meer.
Op het laatste bord speelde Hugo met zwart een moeizame partij. Uiteindelijk koos hij ervoor om een pion te geven ten koste van een dubbelpion voor zin tegenstander. Toen Hugo later de pion terugwon, bleek dat hij duidelijk de betere pionnenstelling had en de winst in de partij, maar ook in de wedstrijd werd binnengehaald: 2½-½.
Teamcaptain Wouter Vroegindeweij speelde met zwart op bord 2. Na wat mindere zetten van zijn tegenstander kon hij het initiatief naar zich toetrekken, hoewel de remisemarge breed was. Wouter weigerde twee keer een remiseaanbod en ging voor de winst. Die leek hem in de slotfase toe te komen en er werd eerst een pion en even later nog één buitgemaakt. Echter het betrof een dame-eindspel en helaas kon Wouter in tijdnood niet aan een eeuwig schaakmechanisme ontsnappen. Het maakte voor het eindresultaat niet veel meer uit. Moerkapelle behaalt een prima 3-1 overwinning en mag in de volgende ronde tegen de titelverdediger en opnieuw favoriet, CSV uit Capelle aan den IJssel, proberen voor een stunt(je) te zorgen.