Winst Tweede en verlies Beker

Afgelopen vrijdag speelde het bekerteam van Schaakvereniging Moerkapelle de eerste ronde in eigen clubgebouw aan de Nassaustraat. Op bezoek kwam het in de reguliere competitie één klasse lager spelende Shah Mata uit Rotterdam. Het bekerteam bestond uit Gerard van Ommeren, Wouter Vroegindeweij, Hugo van Elteren en Jesse van Elteren. Het werd geen gemakkelijke avonden, aan alle borden werd stevig strijd geleverd. Op bord één speelde Gerard een stugge partij, op geen enkel moment werd de remise balans verbroken. Op bord twee maakte Wouter een foutje in de opening, hierdoor moest hij de hele partij verdedigen. Ondanks een vijandelijke toren die vervelend in zijn stelling stond, wist Wouter de remise binnen te slepen. Hugo had vanuit de opening een verdedigende stelling, zijn tegenstander bouwde de druk op. Toen deze een doorbraak forceerde ontstond een stelling met een kleine kwaliteit achter voor Hugo. In een spannende tijdnood bleef Hugo opvallend rustig spelen, op knappe wijze wist hij te ontsnappen met remise. Drie remises dus op de eerste drie borden. Op het vierde bord speelde Jesse een avontuurlijke partij, hij moest veel tijd investeren in de stelling. Met al weinig tijd op de klok ging een pion verloren en werd afgewikkeld naar een eindspel met beide een paard, alleen zijn tegenstander had twee pionnen tegen Jesse één. In sommige stellingen is dit voldoende voor remise, alleen zou Jesse dit ook kunnen behalen met zo weinig tijd op de klok. Uiteindelijk bleken de twee aangesloten pionnen een promotie te kunnen forceren en ging de partij verloren. Daarmee ging de winst dus mee naar Rotterdam en ligt Moerkapelle na één ronde al uit de Beker.
Het tweede team deed het op dezelfde avond beter. In Spijkenisse werd ook de tweede wedstrijd gewonnen, opnieuw een duidelijke overwinning met 5½ tegen 2½. Vooral de overwinning van Mart Jan Luteyn op bord één maakt indruk. Verder waren er overwinningen voor Kevin Bakker, Marcel de Haan en Dirk Molenaar, remises waren er voor Hans Geerling, Christiaan Noorland en Remco de Zwart, als enige moest Jan Blok een nul notreen. Moerkapelle bezet na de twee overwinningen een voorlopige eerste plaats, samen met Onésimus uit Rotterdam.
In de onderlinge competitie speelde de jeugd tegen de ervaring in de partij tussen Arie Ymker en Ad Voerman. Arie speelde aanvallend, maar Ad bleef rustig en nam de aanval over, via een slimme combinatie wist de ervaren Ad de winst binnen te slepen. Andere uitslagen waren Maarten Vroegindeweij – Dick Bac ½ – ½ en André Nieuwlaat – Henk Doornhein 1 – 0. Op de ranglijst worden de eerste drie plaatsen bezet door Wouter Vroegindeweij, Gerard van Ommeren en Dick Bac.