Moerkapelle door in KNSB-beker; nu wacht de bekerwinnaar HSG

Moerkapelle heeft op 23 oktober de RSB-kampioen Krimpen a/d IJssel uit de KNSB-beker gewipt. Hoewel Krimpen formeel een thuiswedstrijd had geloot, werd er toch op vrijdag in Moerkapelle gespeeld.  Nieuw was het speeltempo: 1 uur 50 min + 5 sec per zet voor de hele partij. De digitale klokken bleken het aan te kunnen.

Krimpen was niet in de sterkste opstelling naar Moerkapelle gekomen. Topman Harold van Dijk was wel present en lootte zwart voor zichzelf op bord 1 tegen Hugo van Elteren. De eerste beslissing viel relatief snel. Op bord 3 ving Wouter Vroegindeweij snel de zwarte dame van Remko Moerkerken zonder enige compensatie, waardoor Moerkapelle de leiding nam. Dick Bac had een moeilijke avond en kreeg met zwart het mes op de keel van Jan Sluiter. Misschien had hij ergens moeten verliezen in de opening en wellicht had hij het beter kunnen doen in het middenspel, maar een remise was het resultaat. Op bord 1 speelde Hugo verdienstelijk, maar Harold van Dijk was te sterk en maakte het met een effectieve combinatie in het toreneindspel kundif af: 1½-1½. De partij tussen Gerard van Ommeren en Marcel Glissenaar moest de beslissing brengen. Gerard was niet echt lekker uit de opening gekomen. De druk werd langzamerhand opgevoerd en een remiseaanbod van Gerard werd  dan ook geweigerd met beide nog 20 min. op de klok. Gerard koos voor de tegenaanval en ging met de koning op avontuur. Het paard en de toren moesten een vijandelijke vrijpion tegenhouden. Marcel kon het winstplan niet vinden en met nog seconden op de klok werd ook deze partij remise. Gevolg: een 2-2 gelijkspel en dus snelschaken. Een 2-2 zou voor Moerkapelle niet genoeg zijn. Zoals bij veel clubs is snelschaken een favoriete bezigheid, ook bij Moerkapelle. Het betaalde zich uit want Gerard van Ommeren zette Moerkapelle snel op 1-0. Hugo van Elteren verloor, ondanks een sterke partij. Vervolgens won Dick Bac ook zijn partij, waardoor Remko Moerkerken namens Krimpen het remiseaanbod van Wouter Vroegindeweij niet mocht aannemen en op tijd verloor: 3-1 voor Moerkapelle en Moerkapelle bekert door.

De volgende ronde komt de bekerhouder HSG op bezoek in Moerkapelle. Altijd leuk, grootmeesters zullen we wel niet zien, maar we zijn benieuwd wie er wel komen. HSG is ook landskampioen en zal ook dit jaar weer ambities hebben.