Moerkapelle 2 wint in thriller nipt van Fianchetto 1

Op 4 november speelde Moerkapelle 2 op 4 november haar eerste thuiswedstrijd tegen een club met een nieuwe naam: Fianchetto 1.  Deze Schiedamse club is voortgekomen uit een fusie tussen Groenoord en Unilever. Benieuwd hoe het zou gaan. De gasten waren op rating favoriet. Maar dat wil niet alles zeggen. De opstelling van Fianchetto kende wel een meer gelijkmatige opbouw dan die van Moerkapelle 2, daar is de hoogste rating 1954 en de laagste 1198. Dat laatste is echter te verklaren door jeugdig talent dat vaak snel in rating kan klimmen. Kortom het zou erom spannen.

Invaller Jan Blok opende de score door met wit niet teveel risico’s te nemen en gewoon af te wikkelen naar een solide remise. Bij Arno Luinenburg op bord 2 eveneens met wit was dat wel anders. Geheel getrouw aan zijn stijl trok hij met offers ten aanval. Het eerste offer leek niet tot voordeel te lijden en misschien had zwart daar wel van moeten profiteren. Een tweede offer was wel dodelijk en de zwarte koning werd in een matnet gejaagd. Vrijwel gelijkertijd verloor teamleider Kevin Bakker met zwart op bord 5. Hij leidt het team uitmuntend, maar op de 64 velden wil het nog niet lukken. Hij mishandelde zijn opening en kwam al snel met allerlei lelijke gaten in zijn stelling te zitten. Wij zouden zeggen gatenklaas, maar als we luisteren naar de grote JC (nummer 14), heet dat geitenkaas. Maar hoe dan ook, het stond 1½-1½. Dat was al iets van een meevaller, want met de risicovolle stelling van Arno die nog alle kanten op kon, wat slechtere stellingen op enkele lagere borden en eigenlijk nergens echt voordeel, zag het er niet best uit voor Moerkapelle 2. Maar het kan verkeren. Jan Noorland kreeg een bijzondere stelling op het bord, ruilde de dames en wist voordeel te bereiken en Moerkapelle op voorsprong te zetten. Naast hem had Freek Hofman een mindere avond. Vooraf was hij nog goed gestemd, hij had vorige week het zoet van de overwinning geproefd. Edoch, hij liet zich verrassen door een welbekend Lxf7 offer, wat geen offer is natuurlijk, want na Pg5 gaat de ongedekte loper op g4 eraf. Met een pion minder en een open koningstelling is het lastig manoevreren. Freek deed dat nog heel aardig, maar zijn tegenstander gaf hem geen tegenkansen meer. Op bord 1 speelde de kopman met zwart tegen de in Schiedamse schaakkringen welbekende Ben Riksen. Wat vooral opviel is dat de witspeler snel speelde en Maarten langer nadacht. Blijkbaar helpt dat want Maarten creëerde gevaarlijke aanvalskansen. Met niet zoveel tijd meer zag Maarten af van een gevaarlijke en waarschijnlijk snel winnende combinatie, maar koos om af te wikkelen naar een in theorie gewonnen pionneneindspel met beide 1 toren. Maar de tijd tikte door en dan is een foutje zo gemaakt, zeker met allerlei lastige schaakjes. Maar de f, g en h-pion stoomden gezamenlijk op en brachten Maarten een dame. Dat matzetten moest lukken en met nog 7 seconden op de klok was mat onvermijdelijk en gaf wit op. Niet veel later viel er ook een beslissing op bord 3. Good old Ad Voerman speelde een prima partij. Wit leek wat dreigender te staan, maar Ad wist effectief met z’n dame de witte stelling te bedreigen zodat er op het oog een gewonnen toreneindspel (ook al) op het bord kwam. Dat het niet lukte om dat om te zitten in winst is een klein smetje, maar de remise bracht een 4-3 stand op de borden en dus het eerste matchpunt. Dan de klapper van de avond: Jojanneke Weijermars met wit op bord 6. Ze had een leuke combinatie, maar die kon toch niet voorkomen dat ze in een toreneindspel terecht kwam dat dreigend leek voor haar. Zwarts pion stond al op g4 terwijl die van Jojanneke nog op c2 stond. In een bloedstollend gevecht, waarin Jojanneke ook nog kampte met een flinke tijdachterstand, haalde ze op stelling de winnende remise binnen. Ze had het voor elkaar gekregen de pion op c7 te laten belanden gedekt door de koning. Aan de andere kant had ze haar toen wel moeten geven voor de g-pion, maar de stelling was remise. De tegenstander was zo sportief haar niet in deze potremisestelling door de klok te jagen, misschien logisch maar er zijn er genoeg die dat niet zijn, en zo bracht Jojanneke Moerkapelle de nipte winst: 4½-3½.

Kortom een mooie overwinning die Moerkapelle 2 op 4 matchpunten uit 2 wedstrijden brengt. Net als Moerkapelle 1 nog een 100% score! Wat is er aan de hand in Moerkapelle? Maar de beide beentjes blijven gewoon op de grond, in klasse 2B gaat het tweede nog genoeg zware tegenstanders krijgen. Dus laten we maar niet verder dromen en eerst genieten van de huidige positie.