Moerkapelle 2 stunt weer

Barendrecht 2 (0,5 punten) – Moerkapelle 2 (7,5 punten)

Ondanks het stormachtige weer waren we toch mooi op tijd in Barendrecht voor onze derde wedstrijd. Wij werden hartelijk bij de ingang ontvangen door de wedstrijdleider en begeleid naar de schaakzaal.

Tim van Breda kon binnen recordtijd de eerste overwinning op het bord noteren. Er werd namelijk vrij snel gespeeld en dit pakte zeer gunstig uit. Daarna kwamen Jan Blok en zijn tegenstander remise overeen. Het was voor Jan een zeer moeilijke stelling om alsnog voor de overwinning te spelen. Het zag er op de andere borden nog spannend uit. Op sommige borden was er wel sprake van enig voordeel, maar het kon nog alle kanten op.

Kevin Bakker speelde een aanvallende partij en kreeg de overhand in het centrum door het opspelen van een goede vrijpion. Dit leverde Kevin een paardwinst op, wat hij correct in het eindspel uitspeelde. Arian de Bruijne speelde een solide opening en kon langzaam de druk bij de tegenstander opvoeren. Na rustig en correct zijn stukken in het centrum te ontwikkelen ontstond er een aanval die na pionwinst ook vrij snel partijwinst betekende. Ad Voerman stond al vrij snel in de partij op pionwinst, maar moest nog erg oppassen in het toreneindspel. Echter, door accuraat spel van Ad werd dit kundig uitgespeeld. Jojanneke Weijermars kreeg door het doen van goede ontwikkelingszetten de overhand in het centrum en kon door het plaatsen van de juiste afruilcombinatie een stuk winnen. Kort hierna mocht ook Jojanneke een knappe overwinning op het bord bijschrijven.

Sander Marijt scoorde vandaag zijn allereerste overwinning in het tweede team van Moerkapelle. Sander kwam uit de opening met een pion winst, maar moest goed verdedigen door een ogenschijnlijke gevaarlijke koningsaanval. Dit deed hij heel knap. In de partij van Marcel de Haan leek het lange tijd gelijk op te gaan. Echter, in het middenspel won Marcel een kwaliteit en leek de partij gewonnen. Uiteindelijk ging zijn tegenstander door zijn klok in een verloren stelling.

Dit alles zorgde voor een verbazingwekkende score van 0,5-7,5.

Na 3 wedstrijden staat Moerkapelle 2 vooralsnog netjes bovenaan. Ons doel is om dit zolang mogelijk vol te houden.