Moerkapelle 2 haalt belangrijke punten op in Schiedam

Het tweede schaakteam van Moerkapelle heeft afgelopen donderdag een belangrijke zege geboekt tegen het tweede team van Fianchetto. Met een tactische opstelling werd er aangetreden wat resulteerde in een boeiende avond schaak. Op bord 5 pakte Kevin Bakker een vrij eenvoudige remise tegen zijn op papier sterkere tegenstander. De toon was gezet en Hans Geerling die als pinchitter op bord 1 de klappen op moest gaan vangen kwam ook met een keurig half punt uit de strijd. Gezien de andere borden was er nog van alles mogelijk. Mart-Jan Luteyn stond op bord 2 al vrij snel minder en moest helaas een nul incasseren. Het degelijke spel en de uiteindelijk gewonnen stelling van Dirk Molenaar trok de stand weer gelijk. Dezelfde punten verdeling vond ook kort na elkaar plaats bij Marcel de Haan spelend op bord drie en Jan Blok op bord acht. Marcel blunderde in een gelijke stelling een stuk weg terwijl Jan een gewonnen eindspel omzette in een vol punt. Tussenstand 3-3.
Christiaan Noorland speelde op bord 6 een lastige maar aanvallende partij. In het middenspel wist hij een pion te winnen en dat leverde hem licht voordeel op in het eindspel. Hier kon hij een pion terugofferen en het paard van zijn tegenstander insluiten. Het eerste matchpunt was een feit. Maar kon de als laatst spelende Boudewijn Weijermars op bord 3 nog een half puntje binnenhalen voor 2 matchpunten? Ja was het antwoord! Boudewijn kon spelen voor de overwinning met een kwaliteit meer. Echter koos hij voor de veilige weg door een remiseaanbod te plaatsen wat zijn tegenstander maar al te graag aannam. Eindstand: 3,5 – 4,5 en nog vol op kansen om er een mooie eindklassering uit te halen.