Moerkapelle 2 aapt het eerste na: ook 6-2

Vrijdag 4 oktober startte ook voor Moerkapelle 2 het seizoen. Een thuiswedstrijd tegen de buren, WSV 3 uit Waddinxveen. Er waren nog eens tijden dat Moerkapelle 2 het opnam tegen WSV 1 (heel lang geleden) of WSV 2 (recenter), maar WSV 3 daarvoor moeten we toch de archieven in. Hier gaan we verder niet lang over analyseren, de basis is gewoon wat smaller geworden. Maar om deze inleiding toch met goed nieuws te eindigen, het tweede kende een aantal nieuwe en nieuwe oude gezichten. Zo was daar als kersverse kopman eerst Boudewijn Weijermars. Uitgereisd in de wereld doet hij (nog) niet mee in de interne, maar als invaller is hij beschikbaar. In het eerste won hij al een knappe partij en nu deed hij ook mee. Ook nieuw is Hans Geerling, die echt debuteerde voor Moerkapelle in de externe. Naast hem zat een oude bekende, na 10 jaar heeft Dirk Molenaar met veel plezier het schaken weer opgepakt en mocht op bord 5 aftrappen.

Andere kopman Christiaan Noorland moest wegens verblijf in Polen helaas verstek laten gaan. Zoals een teamleider betaamt opende Kevin Bakker op 2 maar liefst, tegen een beroepscollega maar ook net als hij de teamleider, de score. Hij won al vlot een pionnetje, maar sloeg daarna wat aan het knoeien. Dat dat een wezenlijk onderdeel van het schaken is, weten we allemaal. Zijn tegenstander miste ondekbaar mat en dan is Kevin er als de kippen bij om het eindspel in winst om te zetten. Naast hem leek Boudewijn een dodelijke mataanval over zich heen te krijgen. Omstanders vreesden al het ergste maar Boudewijn bleef koel en na een aftrekschaak gaf zijn tegenstander onverwacht snel op. Volgens Boudewijn had hij alles berekend en was er geen vuiltje aan de lucht. QED leerde ik vroeger, Quod est demonstrandum (zoek maar op als je het niet weet). Kortom Moerkapelle op 2-0, maar het zag er aan het begin van de avond helemaal niet zo florissant uit. Dirk Molenaar stond moeilijk op 5 en Henk Doornhein moest op 8 materiaal prijs geven. Daarentegen leken Hans Geerling en Jojanneke Weijermars op rozen te zitten met een stuk voor. De derde die een punt liet aantekenen was Jan Blok op 6. Met wit speelde hij naar mijn idee een prima partij, voerde de druk op won een pionnetjes en zwart werd steeds meer in het nauw gedrukt. Het punt was dus niet verrassend: 3-0. Henk Doornhein speelde ondanks de achterstand een leuke partij, zijn tegenstander ook trouwens; vol op de aanval. Die tegenstander dreigde met zwarte dame en toren op de 2e rij mat op h2. Echter hierdoor kon Henk mooi counteren en dat deed hij ook. Gooide er nog een kwaliteit tegenaan en leek z’n tegenstander mat te gaan zetten. Plan was goed, uitvoering helaas wat minder. Hij zette op een verkeerde manier schaak, waardoor er geen schaakjes meer over waren (en dat was nodig vanwege het dreigende mat), waardoor hij de koning om moest leggen. Hans Geerling speelde een scherpe partij. Zoals al gezegd kwam hij een stuk voor. Door een onnauwkeurige combinatie met allerlei penningen en onveilige koningsstellingen, verloor hij die voorsprong weer en is remise dus geen onlogisch resultaat. Naast Henk speelde Jojanneke, de zus van Boudewijn (hoe vaak zal het voorgekomen zijn dat zij samen in een team speelden?) zoals gewoonlijk weer een prima partij. Maar die vermaledijde tijd. Veel te kort, maar nu niet. Ze behield de materiaalvoorsprong en pakte het volle punt. Hiermee haalde ze de twee matchpunten binnen.  Op bord 5 speelde Dirk Molenaar met zwart. Hij kwam zwaar onder druk, maar hij verdedigde zich prima. Helaas kostte hem dat wel veel tijd. Hij voelde zich daardoor genoodzaakt een remiseaanbod aan te nemen op het moment dat hij zich met (klein) voordeel leek te bevrijden. Tot slot, op de bord 3 speelde Marcel de Haan een solide partij met zwart. Hij sloeg een remiseaanbod af en won twee pionnetjes. Hierdoor kwam er een 1 achter zijn naam, dus prima gedaan. Alles bij elkaar opgeteld betekent dit een 6-2 overwinning. Ruimer dan aan het begin van de avond verwacht mocht worden, maar het hoort er allemaal bij. Prima start dus. Volgende ronde uit in Rotterdam tegen RSR Ivoren Toren 5.