Moerkapelle 1 wint moeizaam van CSV 2

Na anderhalf jaar geen schaken konden de schakers van het eerste team van Moekapelle eindelijk weer beginnen in de externe competitie. Op vrijdagavond 8 oktober werd in het nabijgelegen Capelle Schollevaar gespeeld tegen CSV 2. Wouter Vroegindeweij had een week eerder remise gespeeld aan bord 2 in een wisselvallige partij tegen S. Mohebbinezhad.

Bord 5 was als eerste klaar, Arno Luinenburg kreeg met wit een Pirc-verdediging van H. Stroosma. Die opening had wit in het verleden goed bestudeerd en na enige zetten won hij een toren en was het bekeken. (½-1½). Martijn Vroegindeweij speelde aan bord 6 remise tegen de min of meer gelijkwaardige H. Koedam. Na de opening werden dames geruild en remise overeengekomen. (1-2) Maarten Vroegindeweij speelde aan bord 4 remise tegen R. v.d. Bosse. Het werd een hectische partij maar toen beide partijen elkaars trucjes doorhadden was de muziek er snel uit. (1½-2½) André Nieuwlaat speelde aan bord 3 met wit zijn favoriete opening, maar zijn tegenstander, D. Brus, speelde wel de goede zetten. De stelling had een asymmetrische pionnenstructuur, ofwel een dynamisch evenwicht. Ook hier remise. (2-3) Aan bord 7 speelde Remco de Zwart met wit een gesloten systeem. In het eindspel verloor hij 2 pionnen maar zijn tegenstander, M. Kemner, gaf een stuk weg waar hij overigens ook weer 2 pionnen voor kreeg. Die pionnenovermacht werd wit fataal. Zwart won door een vork zijn stuk terug en de partij. (3-3)
Toen werd het waanzinnig spannend. Marcel de Haan stond aan bord 8 met zwart op zet 2 al een pion voor tegen M. Tjepkema, maar de partij werd toch nog spannend. Zwarts actieve paard sneed een witte toren af waardoor wit de kwaliteit moest geven. Toen even later wits enige toren werd ingesloten was het eerste matchpunt voor Moerkapelle binnen. (3-4) En het werd nog mooier. Jesse van Elteren had aan bord 1 met wit een pion geofferd, hetgeen A. Terlouw veel meer bedenktijd kostte. Zwart gaf de pion terug maar wit moest goed oppassen om niet via de open e-lijn een stuk te verliezen. Na een mindere zet van zwart nam wit de e-lijn over en met een fraaie zet werd de partij in ons voordeel beslist. Een mooie 3-5 overwinning in de eerste externe wedstrijd.
In de interne competitie deed Dirk Molenaar goede zaken door zijn overwinning op Arie Ymker. Dirk stijgt hiermee naar plek 4 op de ranglijst. Met zijn overwinning op Wim Heemskerk pakt Hans Geerling plek 6 op de ranglijst. Martin Roest wint met wit van Erik de Roode, Erik is sinds 2 weken lid, hij moet nog even wachten op zijn eerste overwinning. De top van de ranglijst wordt bezet door André Nieuwlaat op de eerste plaats, gevolgd door Remco de Zwart en Wouter Vroegindeweij.