Moerkapelle 1 wint en blijft in promotieklasse

Door Arno Luinenburg

Woensdag 23 maart 2016 werd de laatste wedstrijd gespeeld. In een gezamenlijke slotronde was schaakvereniging Spijkenisse de gastheer. Tegen het team De Willige Dame uit Dordrecht moest gewonnen worden voor een redelijke eindklassering.

Om 20.30 was Dick Bac klaar met een remise. Dat was gunstig want de tegenstander een sterke en meest ervaren man. Na een rustige Caro-Kann opening bleef de stelling steeds gelijk.
Enkele ogenblikken later verloor Andre Nieuwlaat. Met wit speelde hij een Engelse partij. De stelling bleef ook lange tijd gelijk maar plotseling was het eindspel verloren. Ca. 23.00 trok Arno Luinenburg de stand gelijk. Een iets beter staand eindspel werd eindeloos door hem uitgemolken. Er ging een pion af, later nog een en nog een en volgde de winst. Daarna kwam het team uit Moerkapelle definitief op voorsprong. Wouter Vroegindeweij speelde met zwart een Franse opening en zeker niet met de Franse slag. Later speelde wit onnauwkeurig en verloor materiaal.

Gerard van Ommeren speelde met wit een rustige opening. Toen de dames geruild werden bleef hij de zwarte stelling onder druk zetten. Hij won 2 pionnen waarna zijn tegenstander opgaf.
Maarten Vroegindeweij kwam met zwart goed uit de opening. Zijn aanval sloeg niet door waardoor wit het initiatief kreeg. Er werd door hem een kwaliteit gewonnen en even later nog meer materiaal zodat de ploeg uit Dordrecht een punt dichterbij kwam.

Plotseling waren de 2 matchpunten en dus de winst binnen. Jesse van Elteren won in een Siciliaanse partij een pion. Even later offerde hij zijn 2 lichte stukken voor een toren maar won wel nog een pion. Meestal worden die stellingen remise maar de bedenktijd was in het voordeel van Jesse zodat hij won. Toen kon de vlag uit en waren we definitief veilig met kans op een hogere eindklassering.

Hugo van Elteren was aan het eerste bord het langst bezig, maar zijn tegenstander had er geen oren naar de remisestelling uit te spelen; de wedstrijd was toch al verloren zodat het remise werd. Bittere pil voor De Willige Dame was het feit dat zij nu degradeerden.