Moerkapelle 1 wint eerste wedstrijd in KNSB 3e klasse E

Op 31 oktober speelde Moerkapelle 1 haar eerste thuiswedstrijd in de 3e klasse E van de KNSB. Het Haagse Schaakcombinatie HTV was de tegenstander. Na een vervelend incident 2 jaar geleden was Moerkapelle er extra op gebrand een goed resultaat neer te zetten. Dit keer werd het een sportieve strijd zonder gedoe. Kopman Jesse van Elteren moest vanwege werk in het buitenland verstek laten gaan, André Nieuwlaat viel in op bord 8. Hierdoor werd de opstelling iets door elkaar gegooid. Maarten Vroegindeweij opende de score met een nederlaag. Door vakantie en een werkbezoek in het buitenland had hij nog nauwelijks spelritme opgedaan en verloor na de opening materiaal; dat kwam hij niet meer te boven. Tegen de tijdnoodcontrole trok broer Wouter Vroegindeweij de stand weer gelijk door een beslissende koningsaanval. Na de tijdnoodcontrole, die de tegenstander van Dick Bac slechts met enkele seconden haalde, won Dick alsnog zijn partij, terwijl Arno Luinenburg, na in het middenspel aanvankelijk heel goed gestaan te hebben, te opgesloten kwam te staan en moest capituleren: 2-2. Hugo van Elteren verloor vervolgens ook op bord 2, naar eigen zeggen onnodig maar wel 2-3. Er gloorde echter hoop want de andere partijen, met name die van André Nieuwlaat, boden perspectief. De teleurstelling was groot toen André het optisch gewonnen eindspel toch niet kon winnen: remise. Een gelijkspel leek toen het maximaal haalbare. Boudewijn Weijermars bouwde langzaam een overwicht op en Gerard van Ommeren leek zich op bord 1 te kunnen redden in een toreneindspel maar meer ook niet. Plots creëerde Gerard een gevaarlijke vrijpion op de b-lijn. Binnen de club is de goede reputatie van Gerard in eindspelen bekend en dat leek zich uit te betalen. Boudewijn trok de stand gelijk  na een bok van zijn tegenstander in mindere stelling. Niet lang daarna capituleerde Gerards tegenstander en waren de eerste matchpunten binnen: 4½-3½. We hebben er hard voor geknokt en een prima teamprestatie. Na 2 ronden staan we in de middenmoot en dat stemt tot tevredenheid.

Eén gedachte over “Moerkapelle 1 wint eerste wedstrijd in KNSB 3e klasse E