Moerkapelle 1 sprokkelt nog een puntje

Opnieuw een verre uitwedstrijd, na Teneuzen, Oost Souburg, Tilburg en Goes was nu Sluiskil aan de beurt. We hebben de schatkist goed gespekt met accijns en nu ook nog eens de tol van de Westerscheldetunnel. Ondanks zekere degradatie en één schamel puntje gingen we vol plezier op weg naar onze voorlopig laatste KNSB wedstrijd. Bijna een interland zou je kunnen zeggen, want we bleken tegen 7 Belgen aangevuld met ’n Ollander te spelen.

Alles ging in goede sfeer, maar opnieuw liepen we snel een achterstand op. Marcel de Haan trad dit keer als invaller op, maar moest vrij snel de koning omleggen. Ook Gerard van Ommeren zit niet in de beste vorm van zijn leven en was zeer tegen de gewoonte in snel klaar: 2-0. Maar toen was het even over voor de witte paarden en nam Moerkapelle het initiatief over. Arian de Bruijne, een puik debuutjaar belevend, rolde met wit z’n tegenstander op. Arno Luinenburg deed twee borden verderop hetzelfde. Gewoon de b2-pion offeren voor de aanvalsstelling en dat dan ook afmaken. De gebroeders Vroegindeweij etaleerden zich deze keer als (enige) remiseschuivers, hoewel de uitslag dat meer doet vermoeden dan de partijen. Maar toch 3-3 en toen waren alleen de  andere broers, de van Elterens, nog bezig. Jesse van Elteren speelde de partij van de dag, door een ongebruikelijke (of onbekende?) opening zodanig te bestrijden dat hij langzaam voordeel kreeg (een vrijpion). Een mooie combinatie bracht de winnende stelling en zowaar een voorsprong en een zeker matchpunt. Of het er twee zouden worden hing af van Hugo van Elteren, die zich op bord 1 opofferde door de sterkste tegenstander te bestrijden. Dat ging niet eens zo slecht, maar hij kwam wel langzaam onder druk te staan. Er was één moment dat hij het wellicht beter had kunen doen. Nu kwam hij met een pion achter en de tegenstander had daarbij ook nog twee verbonden vrijpionnen. Dat kon Hugo niet houden waardoor de 4-4 een feit was.

Het ging natuurlijk nergens meer om, maar we beschouwen dit toch maar als een eervol afscheid. Volgend jaar promotieklasse RSB (waarnaar ook SO Rotterdam 2 en Messemaker 2 degradeerden) en we zetten daar natuurlijk weer in op snelle terugkeer naar de KNSB. De RSB-debutanten in de 3e klasse KNSB hebben dit seizoen door een goede klassering een extra promotieplaats bewerkstelligd voor volgend seizoen en dat doet onze kansen toenemen.