Moerkapelle 1 pakt laatste strohalm en wint van hekkesluiter

De rentree van Moerkapelle 1 in de promotieklasse verloopt verre van vlekkeloos. Slechts 1 puntje werd er gesprokkeld. Op 8 januari wisten de mannen van het eerste daarom wat hun in het eigen thuishonk Tropica te doen stond. Winnen van Finachetto 1 uit Schiedam dat in nog zwaarder weer verkeert, nog geen enkel puntje werd er gesprokkeld. Op de dag van de wedstrijd moest Hugo van Elteren zich afmelden met een klaplong. In allerhaast werd Marcel de Haan als invaller geregeld. Om verder de opstelling niet in de war schoppen, moest Marcel op bord 4 gelijk aan de bak. Echter ook onze tegenstander was niet compleet en moest twee topbordspelers missen. Het werd een ware thriller. Moerkapelle kwam allerminst prettig uit de startblokken. Op enkele borden kwamen moeizame en bedenkelijke stellingen op het bord voor de onzen: Wouter Vroegindeweij op 2, Jesse van Elteren op 3, André Nieuwlaat op 7 en Arno Luinenburg op 8. Gelukkig zijn er enkele spelers van ons team wel in vorm. Dick Bac is er daar één van. Met de zwarte stukken op bord 5 speelde hij zoals hij zo vaak speelt. Snel, gedegen, tegenspel creërend, initiatief overnemen, stuk winnen en het punt bijschrijven. Een voorsprong en dat was wel zo prettig. André stond zoals gezegd moeilijk, wilde afwikkelen naar een beter stelling, maar toen de witte toren op d7 kon binnenkomen, was er geen houden meer aan: 1-1. Niet veel later ontsnapte Wouter op bord 2 met remise. In een scherpe theoretische stelling waarbij wit niet snel kan rokeren, wist Wouter de juiste voortzetting niet meer. Hij kreeg een door de loper ondersteunde pion op f6, maar die kan ook kwetsbaar worden. Na een ongelukkige koningszet was het alle hens aan dek. Vol in de denktank kon hij een T+L eindspel met twee pionnen minder, maar lopers van ongelijke kleur en nog steeds die pion op f6 eruit slepen. Zijn tegenstander bood toen al snel remise aan en dat kun je dan niet weigeren natuurlijk. Niet veel later konden we nog twee remises noteren. Marcel speelde prima op 4, het evenwicht werd niet verbroken en hij kon dan ook het remiseaanbod van zijn tegenstander met gepaste trots accepteren. Ook Arno Luinenburg ontsnapte met remise. Zijn tegenstander koos voor eeuwig schaak. Arno had toen wel een stuk meer maar een aantal pionnen minder. Meestal is het alles of niets bij Arno, maar dit kan ook. Goed gevochten. Kortom een 2½-2½ tussenstand en er gloorde wat licht. Jesse van Elteren had een pionnetje buitgemaakt, maar hij stond nog steeds ruim in tijd achter en zijn koningsstelling was alles behalve safe. De centrumpionnen van hem rukten wel op, maar in zo’n complexe stelling is een fout zo gemaakt. Maarten Vroegindeweij is ook een man in vorm en topscorer van het team. Op bord 6 had hij een remiseaanbod geweigerd en hoewel de stelling gesloten was, leken de kansen aan de witte zijde, maar ook hier een (lichte) tijdachterstand. Tot slot Gerard van Ommeren op bord 1, hij was in een T+P+5 pionnen eindspel beland waar hij vond dat hij wel ietsje minder stond, maar remise houden moest wel lukken. Gerard is natuurlijk wel een kei in het eindspel. Toen de torens eraf gingen stond Gerard zeker niet minder meer. Ondertussen bezweek de tegenstander van Maarten onder de druk. Hij gaf een stuk, maar kreeg daar niet voldoende compensatie voor. Maarten kon het punt noteren en Moerkapelle stond op voorsprong. Precies op dat moment bood Jesse remise aan met voor hem minder dan 2 minuten en zijn tegenstander meer dan 6. Die stond op, schijnbaar zag hij het niet meer zitten, terwijl de stelling toch kansrijk leek en bekeek de partij op bord 1. Gerard had daar de a5 pion opgespeeld en opeens leek wit in problemen. Gerards tegenstander ging vol in de denktank van 5 minuten tot enkele tientallen seconden. Al die tijd stond het remise aanbod van Jesse open. Een opmerkelijke situatie in volle tijdnood dat er minutenlang niets gebeurd en de kansen voor Fianchetto met de seconde minder werden.  Met nog 20 seconden op de klok voor zijn tegenstander werd het remiseaanbod van Jesse niet verrassend meer geaccepteerd. Het eerste matchpunt was binnen. Dit ontging beide spelers op bord 1 in het geheel. Gerard was een pion voorgekomen en speelde op winst. Wit verdedigde echter goed en toen er aan beide kanten nog twee pionnen waren afgegaan en er wat tijd bij was gekomen, informeerden beiden naar de stand: 4-3 voor Moerkapelle Moerkapelle had genoeg aan remise en dat was het ook zeker met die pion voor. Het remise aanbod van Gerard moest dan ook wel geaccepteerd worden en zo bleven beide matchpunten in Moerkapelle. De eerste overwinning was een feit en dat was broodnodig ook. Voor Fianchetto lijkt het doek nu toch al wel gevallen te zijn, maar Moerkapelle stijgt naar de veilige plek 5. Echter de nummers 4 t/m 7 staan dicht bij elkaar en ons programma is best zwaar. Kortom we moeten nog vol aan de bak.