Moerkapelle 1 de boot in tijdens eerste wedstrijd in Tropica

Op de eerste zaterdag van november was het zover: onze eerste wedstrijd in Tropica. Na vele jaren trouwe dienst bij Op Moer hebben we nu een eigen onderkomen. Hier hebben al vele schakers de handen uit de mouwen gestoken en vandaag konden we de boel inwijden!

Onze eerste tegenstander in het nieuwe clubgebouw was Charlois Europoort. Omdat Arian ons al vrij gemakkelijk op 1-0 had gezet waren er nog zeven partijen te spelen en begonnen we met een voorsprong.

Op bord 4 speelde Jesse tegen Cor de Wit een interessante partij. Vrij snel kwam hij twee pionnen voor, maar daar stond actief spel voor zwart tegenover. Cor misrekende zich in de aanval waardoor Jesse vrij gemakkelijk af kon wikkelen naar een gewonnen eindspel. Leuke partij, en: 2-0!

Vervolgens speelde Wouter een remisepartij tegen Peter Kemner. Wouter speelde een stelling die hem eigenlijk niet zo lag, maar er was niet veel aan de hand. Gezien de voorsprong besloot hij tot een gezonde remise.

Ook André liet een punt aantekenen. Hij stond in eerste instantie slecht, maar doordat de tegenstander een pion sloeg kreeg André een geweldige koningsaanval. Deze sloeg door en zo stond het ineens 3,5-0,5.

Nog 1 punt nodig dus voor de winst. Hugo stond een pion achter in een eindspel dat houdbaar leek, Gerard had een zeer spannende stelling met wederzijdse tijdnood, Dick stond gewonnen en Maarten had een gelijk eindspel op het bord.

Toen pakten donkere wolken zich boven Tropica samen. Dick gaf de winst uit handen tijdens enorme tijdnood van z’n tegenstander. Na de tijdnood kon Dick geen vin meer verroeren en al snel was het uit. Quote van Dick: ‘ik heb het vreselijk laten lopen, verschikkelijk’.

Hugo stond iets meer onder druk en Gerard had een T vs LP en beiden twee pionnen eindspel op het bord. Maarten gaf daarna een half punt weg in het eindspel. Zonde, maarja hoort er soms bij…

De tegenstander van Hugo zette hem steeds meer onder druk en Hugo vond geen remisevariant. Gerard probeerde het nog door zijn toren tegen twee pionnen te offeren, waardoor zijn tegenstander mocht laten zien hoe je mat moet zetten met paard en loper. De tegenstander bleek een componistenkampioen, dus had hier weinig moeite mee.

Met 0 punten in de laatste 4 partijen hebben we dus nipt verloren met 3,5-4,5. Jammer, want er had meer in gezeten. Enige lichtpuntje is Tropica met de keet die zich prima hebben bewezen. Volgende keer beter!