Moeizaam gelijkspel eerste team

Het eerste team heeft de kans om alleen aan kop van de Promotieklasse te komen niet kunnen pakken. Tegen het Fianchetto dat ook nog ongeslagen was, is een moeizame gelijkspel gepakt. Daarmee blijft Moerkapelle wel in de race voor het kampioenschap.

Vooraf is het duidelijk. De Willige Dame en Spijkenisse hadden deze week beide goede zaken gedaan, samen staan ze met vijf matchpunten aan de kop van de Promotieklasse. Zowel onze tegenstander Fianchetto en ons eerste team, kunnen nog betere zaken doen door een overwinning. Beide zijn we nog zonder puntverlies, dus winst kan één van beide ploegen op zes matchpunten brengen. Voor de gelegenheid hebben we de tafelopstelling in gebouwtje Tropica in een andere opstelling gezet, deze opstelling geeft meer ruimte om rond de borden te lopen. Op moment dat de opstellingen uitgewisseld worden is het duidelijk dat beide teams de wedstrijd serieus nemen, beide teams spelen in sterkste opstelling.

Na een uurtje spelen lijkt er op de onderste vier borden al wat duidelijkheid te ontstaan. Dick Bac speelt op bord zes met de witte stukken en al snel in de opening zien we een tevreden blik. Met enige vertraging begint Arno Luinenburg aan zijn partij, dit lijkt hij in te halen door een snelle en scherpe opening. Aan het einde van de opening staat Arno twee pionnen achter, maar als compensatie heeft hij wel een veel actievere stelling. Dit lijkt een stelling: buigen of barsten. Aan bord vijf speelt Maarten Vroegindeweij, in de opening worden direct al veel stukken geruild, resultaat is dat er weinig spannends meer in de stelling zit, met als remise als resultaat. Na deze snelle remise besluiten zowel Hugo als Jesse van Elteren, aan respectievelijk borden drie en vier, ook tot remise. Bij Hugo wordt lang theorie gespeeld, als zijn tegenstander een sterkere voortzetting mist, ontstaat remise eindspel. Broer Jesse moet aan het einde van de opening zijn aanvallende stukken ruilen, waardoor daar er niet meer in zit dan remise. Op bord één speelt Wouter Vroegindeweij zijn opening sterk, hiermee maakt hij duidelijk dat je door goede openingsstudie , belangrijk voordeel kan behalen. Bij Gerard van Ommeren op bord twee en bij André Nieuwlaat lijken de stellingen nog in evenwicht. Voorzichtige tussen balans is dat ons eerste team, met plusjes aan de bord één en zes, er redelijk voorstaat.
Dat Fianchetto een sterke ploeg is bewijzen ze halverwege de avond. Dick probeert iets te snel zijn optisch betere stelling te verzilveren, hard is het gelag als hij zich vergaloppeert en na een afruil ineens voor remise moet vechten. Als ook dat niet meer lukt, moeten we een nul noteren. Een flinke tegenvaller in de berekening. Op het bord 7 heeft André toch wel erg een passieve stelling moeten accepteren. Zijn tegenstander bouwt rustig de druk op, het ruimte voordeel en de betere stelling worden niet veel later verzilverd. Opeens staat Moerkapelle met 1½-3½ achter, het gaat toch geen rampzalige avond worden?Lichtpuntje is dat Arno zijn pionnen achterstand heeft ingehaald, daarvoor heeft hij wel zijn actieve stelling moeten inleveren. Vol vechtlust slaat hij, ondanks tijdnood, een remise aanbod van zijn tegenstander af. Niet geheel ten onrechte blijkt later, koelbloedig verzilvert hij zijn betere pionnenstelling. Wouter is scherp blijven spelen, niet zonder resultaat, zijn tegenstander moeten een kwaliteit geven om stelling te redden. Voor Wouter is dit echter voldoende voordeel, efficiënt speelt hij de betere stelling uit en brengt de stand weer in evenwicht. Alles hangt af van de partij van Gerard. In een gesloten stelling lijken de twee paarden van zijn tegenstander net iets beter dan zijn eigen loper en paard. Spelen voor de winst lijkt dus onverantwoord, zijn tegenstander die spelritme mist, durft door ook tijdnood niet te gaan voor de winst, met remise als resultaat.
Resultaat is dus een moeizame 4-4. Meer heeft er eigenlijk nooit ingezeten. Samen met Fianchetto nestelen we ons dus naast De Willige Dame en Spijkenisse op plek één van de ranglijst. Vooral De Willige Dame lijkt er goed voor te staan, omdat zij al tegen aantal sterke ploegen gespeeld hebben.

2 gedachten over “Moeizaam gelijkspel eerste team

1. Mooi verslag. Wij zijn tevreden vertrokken. 🙂 Rustiek speelhol hebben jullie!