Inhaalrace Eerste team

Afgelopen vrijdag heeft het eerste team van Schaakvereniging een belangrijke overwinning behaald. Met minimaal verschil werd gewonnen van het derde team van het Charlois Europoort. Deze Rotterdamse ploeg behoort tot één van de favorieten in de poule en halverwege de avond leken ze dit ook waar te maken, met een tussenstand van 1½ – 3½.
Op bord 3 stond Jesse van Elteren al snel goed, een misschien iets te wilde aanval van zijn tegenstander werd vakkundig afgeslagen, als eerste mocht hij een winstpunt noteren. Zijn broer, Hugo van Elteren speelde op bord 2 rustig, geen moment kwam hij in gevaar, na enige tijd werd remise besloten. Wouter Vroegindeweij speelde op bord 4 een ongelukkige partij, al in de opening blunderde hij een stuk weg, hoewel daarna goed door gespeeld, was dit materiaal verschil te veel van het goede, de eerste nul voor Moerkapelle. Ook Dick Bac raakte op bord 7 wat materiaal kwijt in de opening, een pion ging verloren, maar hij kreeg daarvoor wel een actievere stelling. Nadat Dick in het middenspel een paar mindere zetten deed kwam hij steeds meer in de verdrukking en moest hij namens Moerkapelle de tweede nul noteren. Naast hem deed Maarten Vroegindeweij het op bord 6 niet veel beter. Maarten verrekende zich in een afruilcombinatie, dit kostte niet alleen materiaal, maar ook de stelling was ook direct niet meer te houden. Dit bracht de tussenstand op 1½ – 3½. Maar zoals de Britten zeggen “It ain’t over till it’s over”. Als eerste deed Gerard van Ommeren op bord 1 goede zaken, in een gelijke eindstellig maakt zijn tegenstander een foutje, dit was voldoende voor Gerard een punt binnen te slepen. Op bord 8 stond invaller Marcel de Haan ook gelijk, normaal was misschien wel tot remise besloten, maar door de tussenstand in de wedstrijd werd doorgespeeld. Handig deed Marcel de goede zetten in de positionele stelling, via promotie kwam hij een dame voor, hierna mocht snel de winst genoteerd worden. Als laatste speelde Arno Luinenburg op bord 5. In het eindspel had Arno een toren tegen paard voorsprong, maar omdat beide schakers promotiekansen hadden, kon zomaar een foutje gemaakt worden. Met voor beide spelers weinig tijd op de klok speelde Arno de partij handig uit en mocht hij met zijn winst ook de teamoverwinning binnen slepen: 4½-3½. Daarmee staat Moerkapelle tweede en blijft het in de race voor het kampioenschap van de Rotterdamse Schaakbond.
In de onderlinge competitie deed Dirk Molenaar opnieuw goede zaken. Al het hele seizoen is Dirk in goede vorm, ook nu weer won hij vrij eenvoudig na een openingsfout van Remco de Zwart. Met deze overwinning handhaaft hij zich knap in de top 5. Overige uitslagen: Arie Ymker- Hans Geerling 0-1, Jan Blok – Martijn Vroegindeweij 0-1, Henk Doornhein – Kevin Bakker 0-1. De ranglijst blijft aangevoerd door Wouter Vroegindeweij, gevolgd door Gerard van Ommeren en Maarten Vroegindeweij.