Het was erg close, maar Moerkapelle 1 pakt weer de winst

Diep in Rotterdam Zuid speelde Moerkapelle op vrijdag de 13e als koploper tegen de nummer laatst: Charlois Europoort 4. Het voorgevoel was niet best. Het kwartje moest toch eens de andere kant opvallen. Maar eerst de tegenstander. Charlois Europoort is de laatste jaren booming business. Drie teams spelen inmiddels in de KNSB en CE 4 speelt dus promotieklasse. Leuk wetenwaardigheidje is dat Moerkapelle 1 in het debuutjaar eind jaren 70 in de 4e klasse RSB aantrad tegen Charlois Europoort 10! Waar zijn die tijden gebleven?

Maar terug naar de realiteit. We begonnen de avond met een ½-½ tussenstand na een zwartremise van Hugo van Elteren die een week eerder vooruitspeelde. Hugo kwam niet echt in gevaar, kon ook geen potten breken en zijn remiseaanbod werd snel geaccepteerd. Zoals gezegd het voorgevoel was niet goed. Het verschil is helemaal niet zo groot als de stand op de ranglijst doet vermoeden. Waar het ons steeds meezat op het beslissende moment, zat het hen vaak tegen. Het werd zeker geen walk-over.  Sterker nog, de hele avond zag het er niet best uit. Door een nederlaag van Arno Luinenburg op bord 8, die dit jaar de vorm nog niet te pakken heeft, kwamen we achter. Zijn paard werd vastgezet door de witte loper en met verder alleen pionnen was het niet meer te houden.Het duurde tot de laatste fase voordat de overige beslissingen vielen. Jesse van Elteren speelde een puike partij op bord 1. Open en actieve stelling met voorsprong op de klok werd gedegen tot winst gevoerd. Niet veel later won Gerard van Ommeren op bord 3  na lang melken een toreneindspel met een pion meer. Wachten en hopen dat zwart een foutje maakte en dat geschiedde. Dit is natuurlijk ook wel een specialiteit van Gerard. De voorsprong duurde niet lang. Op bord 2 snoepte Wouter Vroegindeweij een pionnetje op b2. Die kon hij behouden maar wel ten koste van een passieve stelling. Door twee onnauwkeurigheden veroorzaakt door op zoek te gaan naar spel, verloor hij echter twee pionnen. Het witte centrum was vervolgens niet te houden. Zo stond het weer gelijk 2½-2½. Maar niet veel later zette Dick Bac Moerkapelle weer op voorsprong. Natuurlijk met tijdvoordeel in een stelling met twee toren en een paard plus wat pionnen werd zwart een matnet ingelokt. Goed gespeeld van Dick en hij houdt zo 100% en is samen met de afwezige André Nieuwlaat topscorer met 4 uit 4!  Vervolgens koos Arian de Bruijne met eeuwig schaak voor remise. Hij had in de aanval een kwaliteit geofferd die misschien wel winnend was, maar hij koos het zekere voor het onzekere. Een fractie later beëindigde de tweede invaller, Maarten Vroegindeweij, zijn partij op bord 7.  Door een verkeerde afruil was hij een tikje minder komen te staan. In de tijnoodfase met een stand van 2½-2½ bood hij remise aan. Zijn tegenstandster mocht het echter niet aannemen. Dat was jammer voor haar, want Maarten manoevreerde zijn dame van de dame naar de koningsvleugel en begon met vervelende schaakjes dat onnodig leidde tot tijd- en dameverlies en vervolgens maakte Maarten het prima af. Resultaat: een 3-5 overwinning met winst voor alle witspelers. Door twee zwarte remises werden de twee matchpunten veilig gesteld.  Zo zie je maar, een slecht voorgevoel komt niet altijd uit. Doordat alle concurrenten inmiddels steken hebben laten vallen, staat Moerkapelle 1, weliswaar met één wedstrijd meer gespeeld, riant op kop.  Mooi toch. Volgende wedstrijd staat een kraker op het programma, thuis tegen SO Rotterdam 2.