Geen kroon op het kampioenschap bij Moerkapelle 1

Op vrijdag 20 april stond na twee maanden de laatste wedstrijd in de promotieklasse RSB op het programma voor Moerkapelle 1. Moerkapelle 1 is al glansrijk kampioen, maar konden we tegen het sterke Rokado de 100% handhaven. Nee, dus. Op de eerste 4 borden werd tegen sterke tegenstand welgeteld 0 punten behaald. Waarschijnlijk nooit eerder vertoond. Nodig was het allemaal niet, maar geldt dat niet altijd bij een nederlaag? Extreem wel. Geen beste beurt voor Gerard van Ommeren, Jesse van Elteren, Wouter Vroegindeweij en Hugo van Elteren. Scherpte en overtuiging ontbrak op de beslissende momenten. Zo had Wouter ‘va banque spel’ van zijn tegenstander meerdere malen kunnen en moeten afstraffen en had Hugo niet veel te lang moeten nadenken. Gelukkig behaalden de laatste 4 borden nog 3½ punt. Niet genoeg voor de overwinning, maar hiermee hebben we onze sportieve plicht in ieder geval niet verzaakt. Arian de Bruijne wist met moeite een eindspel remise te houden. Dick Bac en Arno hadden niet al teveel moeite met hun tegenstanders. Man of the match (voor Moerkapelle dan) was invaller Kevin Bakker. Hij scoorde zijn eerste volle punt in Moerkapelle 1. In tijdnood met al een prettige stelling, kon wit materiaalverlies en vervolgens mat niet meer voorkomen. Hij was als laatste klaar en zorgde zo voor een mooie voortzetting van de uitstekende vorm die hij ook etaleerde in het Paastoernooi.

Jammer dat we de reeks niet zonder puntverlies hebben kunnen voltooien, maar we mogen best trots zijn op dit seizoen. Shah Mata, dat woensdag al nipt won van SO Rotterdam 2,  was afhankelijk van deze uitslag en promoveren als nummer 2. De topborden zijn weer terug op aarde en dat heben we volgend jaar in de 3e klasse KNSB hard nodig.