Eervol verlies in KNSB beker tegen Almere

De eerste ronde van de KNSB beker bracht het team dit keer naar Almere. Dat is wel even iets verder dan Zoetermeer of Krimpen aan den IJssel. Tot overmaat van ramp bleek de maandag ook nog de vaste clubavond te zijn. Als trouwe vrijdagavondschakers is dit zowel in gevoel als resultaat een nachtmerrie gebleken. Voor Gerard van Ommeren werd dit te gek als je da dag erna weer om 6 uur uit bed moet. Maar Dick Bac kon juist wel van de partij zijn omdat het in Gouda herfstvakantie is. Jesse en Hugo van Elteren en Wouter Vroegindeweij waren er wel gewoon bij. Saillant detail is dat voor de winnaar de confrontatie met het nieuwe topteam (en toekomstig landskampioen) En Passant in het verschiet lag.

Hugo lootte zwart voor zichzelf zodat hij en Jesse (bord 3) zwart hadden en Dick en Wouter wit. Hugo had qua rating een pittige tegenstander tegenover zich met bijna 250 punten meer. De andere 3 hadden een licht ratingoverwicht. Hugo kreeg al snel een oprukkende e-pion voor de kiezen dat de zwart pionnenstelling uit elkaar deed spelen en vaak loopt dat niet goed af. Dick kreeg met zijn vertrouwde opening op bord 4 een wilde partij voor de kiezen, waarbij pionnen naar voren werden gedirigeerd en een veilige koningsstelling van ondergeschikt belang leek. Bij Jesse en Wouter kwamen daarentegen solide stellingen op het bord. Dan is het een kwestie van geduldig blijven en een klein voordeeltje proberen uit te buiten of een nadeeltje te neutraliseren. Het bleef lang zo totdat Dick langskwam met een remiseaanbod van zijn tegenstander. Zwart leek een krachtige bezetting van de h1-a8 diagonaal te hebben, maar daar kon Dick wel wat tegenover zetten. Dick vertrouwde het echter niet zo en dan is het beter toch de remise te accepteren. Hugo van Elteren was na het slippertje in de opening helemaal in zijn element gekomen en wist ondanks de gehandicapte pionnenstelling de partij keurig naar remise te leiden, zoals Hugo dat toch erg goed kan. Broer Jesse verging het minder. De stelling lag hem al niet zo en hij vroeg zich af wanneer hij nu moest afruilen. Dat leek toch niet op het juiste moment want het kostte hem een pion. Daarna verweerde hij zich kranig, maar de witspeler bleef netjes op de pion zitten en leidde dat tot een vol punt: 2-1. Kon Wouter Vroegindeweij daar nog wat aan doen? Net toen de tegenstander dacht een vervelende aanval op de d4-pion te openen, kwam Wouter met het vervelende Pd6+ en daarmee de dubbele torenaanval te onderbreken. Zwart koos – waarschijnlijk verstandig – ervoor de toren te offeren voor het paard en twee pionnen. Hiermee ontstond wel een explosieve stelling. Wouter kreeg het voor elkaar de andere toren ook te ruilen en met de overgebleven toren snoepte hij eerste de koningspionnen van zwart op.  Omdat zwart met de koning naar de dreigende witte h-pion moest kon Wouter de meerderheid aan zwarte pionnen op de damevleugel oppeuzelen. Uiteindelijk gaf de enig overgebleven pion, een witte op de a-lijn, de  doorslag en zo kwam de stand rond 11:30 op 2-2. Dat betekent snelschaken.

Wouter en zijn tegenstander kregen van de sympathieke arbiter van de eveneens aardige gastheren even extra rust. Dus zo rond 11:45  werd er met omgekeerde kleuren gesnelschaakt. Helaas ging dat net mis. Wouter had de held van de avond kunnen worden door met meer dan een volle toren voor gewoon een vol punt binnen te halen. Misschien dat de inspanning van de gewone partij in combinatie met de beperkte tijd hem het zwart deed worden voor de ogen, maar een aantal grafzetten later resteerden bijna gelukkig nog een remise eindspel. Helaas kon Dick et niet bolwerken en werd er geleidelijk afgetikt (te weinig wedstrijdritme was zijn verklaring). Hugo kwam in een toreneindspel met voor hen twee pionnen tegen de zwarte loper vervaarlijk opzetten, maar de tijd deed hem de das om. Dat Jesse revanche nam in een keurige snelschaakpartij deed er helaas niet meer toe. Immers met 2-2 zou Moerkapelle door geweest zijn omdat dan de lagere borden afvallen.

Kortom een beetje zuur, maar het hoort er allemaal bij. Toch kunnen we niet ontevreden zijn. Na twee forse nederlagen in de competitie kan dit wellicht toch wat als een voorzichtige omslag gezien worden. Iets na twaalven vertrokken we uit het ruime Almere om uiteindelijk om 1:30 thuis te arriveren. Schaken, het mag wat kosten!