Verlies tegen sterker RSR Ivoren Toren

Afgelopen vrijdag avond speelt het eerste team van Moerkapelle een uitwedstrijd in Rotterdam. Tegenstander is het tweede team van RSR Ivoren Toren. In een lang verleden werd er vaak de strijd geleverd met het eerste team van de Rotterdamse vereniging, maar de laatste jaren is hun eerste team succesvol op landelijk niveau. En ook hun tweede team is geen gemakkelijke tegenstander, sterker nog, dit team heeft op papier de beste spelers van de Promotieklasse. Het belooft dus geen gemakkelijke avond te worden.
Omdat basisspeler Jesse van Elteren pas opnieuw vader is geworden, moeten een invaller opgesteld worden. Met Boudewijn Weijermars is een goede vervanger gevonden, om de teamsopstelling verder ongewijzigd te houden, speelt Boudewijn op bord vier. In een afruilcombinatie komt hij slechter te staan. Dit levert als vroeg een nul op voor de Moerkapelse schakers. Gerard van Ommeren speelt tegen een oude bekende op bord drie. Ondanks dat hij zijn vertrouwde opening kan spelen, lukt het Gerard niet voordeel te behalen met de witte stukken. De stelling blijft gesloten, uiteindelijk is er niet meer te halen dan een remise. Zeker geen slechte prestatie, omdat zijn tegenstander een ruim hogere rating heeft. Op bord twee speelt Wouter Vroegindeweij zoals altijd een scherpe partij. Ook met de zwarte stukken lukt het hem om voordeel te krijgen. Alleen het risico van een scherpe stelling is dat een fout gemaakt wordt. Dit gebeurt helaas ook en opnieuw moet Moerkapelle een nu noteren. Op bord één speelt Hugo van Elteren tegen een ervaren voormalig eerste teamspeler. Ondanks dat Hugo een lagere rating heeft, weet hij de partij in evenwicht te houden. Met deze remise blijft Moerkapelle twee verliespartijen achter. Op bord zes speelt Dick Bac met zwart, niet zijn favoriete kleur stukken. Hij weet de partij af te wikkelen naar een gelijk eindspel, zijn tegenstander slaat een remiseaanbod af. Juist op dat moment maakt Dick een fout en raakt een belangrijke pion kwijt. Hierna is het lastig de stelling te houden, niet veel later moet opnieuw een nul genoteerd worden. Arno Luinenburg speelt vanuit de opening lekker. Zijn tegenstander geeft twee pionnen voor actief spel. Arno wikkelt rustig af en lijkt af te steven op een overwinning. In het middenspel komt hij toch niet onder druk vandaan en moet toch een remise geaccepteerd worden. Op bord acht speelt André Nieuwlaat met zwart. Het kleine nadeel van de zwarte stukken wordt steeds groter en André komt passief te staan met zijn dame. Als dit een pion kost, wikkelt zijn tegenstander rustig af naar een gewonnen eindspel. Opnieuw een nul. De laatste partij is voor Maarten Vroegindeweij op bord zeven. Het wordt een scherpe opening, waarin beide spelers kansen houden. In het middenspel ruilt zijn tegenstander verkeerd af en krijgt Maarten een mooie aanval. Uiteindelijk wint hij daarmee een stuk en als ook nog een paar pionnen volgen, wordt het teveel voor zijn tegenstander. Met deze overwinning redt Maarten de eer voor Moerkapelle. Maar de wedstrijd was al eerder verloren. Met een 5½ – 2½ verlies moet huiswaarts gekeerd worden. Na de sensatie uit de vorige ronde waarin wel gewonnen werd van een andere sterke Rotterdamse vereniging, konden de Moerkapelse schakers dit keer niet verrassen. Met vijf matchpunten uit vijf wedstrijden wordt een plek in de middenmoot ingenomen. In de resterende drie wedstrijden moeten zeker nog punten gepakt worden voor handhaven.