Eerste team verslaat in een thriller Erasmus 1 in Promotieklasse

Op volle oorlogssterkte was het eerste team van de naar de beroemde wijsgeer genoemde Erasmus naar Moerkapelle afgereisd. Er stond natuurlijk heel wat op spel want Erasmus wilde zijn koppositie handhaven.
Het begon die avond nog rustig. Onze routiniers Dick Bac en Gerard van Ommeren, respectievelijk aan bord 8 en bord 1, bouwden een solide stelling op en al snel werden de remises beklonken en was de stand 1-1. De in goede vorm verkerende André Nieuwlaat kopieerde een opening uit het wereldkampioenschap tussen Bobby Fischer en Borris Spasski, gehouden in Reykjavik 1972. De tegenstander was niet helemaal op de hoogte en verloor eerst een pion om daarna wel weer gelijk te komen echter in het eindspel stond er een ijzersterk loperpaar op het bord. De ene na de andere dreiging volgde en na 25 zetten met minimaal stukverlies kon André het winstpunt binnenhalen 2-1.
Arno Luinenburg maakte er zoals vanouds een wilde partij van. Hij pakte voordeel met kwaliteitswinst echter zijn koning verkeerde in winterse omstandigheden. In een onduidelijke stelling bood zijn tegenstander plotseling remise aan en dat werd natuurlijk door Arno geaccepteerd. Nog steeds een voorsprong voor Moerkapelle. Toch werd de stand door Erasmus gelijk getrokken 2,5-2,5. Invaller Christiaan Noorland, die de pas geworden vader Hugo van Elteren verving, kreeg aan bord twee een tegenstander die meer dan 300 ratingpunten boven hem stond. Dat was op het bord echter niet te merken als een leeuw vocht hij om remise te houden maar dat kostte wel de nodige bedenktijd. In een gelijke stelling maar wel in tijdnood manoeuvreerde zijn ervaren opponent hem in een matnet. Met nog drie partijen te gaan kon het nog alle kanten op. Maarten Vroegindeweij verdedigde zich zo goed dat zijn tegenstander zeeën van tijd gebruikte om een winstvariant te vinden. De Erasmus speler wilde natuurlijk zijn status al topscoorder van de RSB competitie behouden (drie wedstrijden gespeeld en ze alle drie gewonnen). Die avond vond hij zijn “Waterloo” en met nog minder dan een minuut te spelen kon hij zijn dame en de partij bij Maarten inleveren. Wouter, de broer van Maarten, had een lastige avond. Wit opende met het deponeren van een Paard op h3. In al mijn schaakjaren kan ik mij niet herinneren dat ik deze opening gezien heb. Wouter moest vrijwel de hele avond verdedigen en kwam uiteindelijk toch in een moeilijke stelling terecht. Een oprukkende vrije c-pion die ook nog eens gedekt werd door een d-pion deed hem uiteindelijk de das om. Stukverlies en de stand was weer gelijk 3,5-3,5. Als laatste speler was Jesse van Elteren nog bezig in een stelling waarin hij een klein voordeel behaalde. Zijn tegenstander bood remise aan en de Moerkapellenaars vonden dat geen slecht idee om zo de eindstand tegen zo’n sterke tegenstander met een gelijkspel te beëindigen. Niet dus want Jesse zag winstmogelijkheden. Rond het bord waren nu alle spelers van de beide teams verzameld en die zagen aan beide kanten een pion oprukken op weg naar promotie en ondersteund door een toren. Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Beiden haalden een dame alleen met dit verschil dat Jesse daarna als eerste aan zet was. Dan gebeurt wat schakers vaak vrezen je krijgt direct met de nieuwe dame een schaak om de oren en vervolgens kan je jouw net behaalde dame direct weer inleveren en natuurlijk ook de partij. Jesse kwam handen tekort om de felicitaties van zijn teamgenoten in ontvangst te nemen want Moerkapelle had nu de wedstrijd met 4,5-3,5 gewonnen. De mannen van Erasmus verlieten het dorpse gezellige Tropica om weer terug te keren naar de stad van “De lof der zotheid”.

3 gedachten over “Eerste team verslaat in een thriller Erasmus 1 in Promotieklasse

1. Wat een leuk geschreven stuk. Het was spannend om te lezen.
    Compliment Andre

2. Pingback: Moerkapelle 1 – Erasmus 1 | Schaakvereniging Erasmus