Eerste team schakers Moerkapelle winnen

Na twee achtereenvolgende degradaties is het eerste team van Schaakvereniging Moerkapelle terecht gekomen in de eerste klasse van de Rotterdamse Schaakbond. Er zal dit jaar alles op alles worden gezet om te promoveren naar de promotieklasse. Dan zal er wel gewonnen moeten worden en dat gebeurde. Onder leiding van captain Wouter Vroegindeweij werd in clubhuis Tropica gewonnen van Erasmus 1 uit Rotterdam. Dit team werd beschouwd als directe concurrent, maar schaaktechnisch waren de mannen uit Moerkappele gewoonweg beter. Al snel werd duidelijk dat een overwinning in het verschiet lag. Het goede voorbeeld werd gegeven door de teamcaptain die in een prachtige aanvalspartij de zwarte koning wist mat te zetten. Volle punten waren er verder voor Maarten Vroegindeweij, Dick Bac en Arno Luinenburg, terwijl Hugo van Elteren, Jesse van Elteren en André Nieuwlaat een remise scoorden. Zo eindigde de wedstrijd in een ruime 5,5-2,5 overwinning. Een goed begin dus van het nieuwe seizoen. Het tweede team van S.V. Moerkapelle zal volgende week uitkomen tegen het team van Messemaker uit Gouda. In twee vooruitgespeelde partijen werd een remise gescoord door Ron Droog en verloor Jan Blok na een taai middenspel. Alle hens aan dek voor het tweede team!
In de interne competitie deed Kevin Bakker goede zaken door Maarten Pilgram te verslaan. In een open partij, waarbij beide heren probeerde de koning van de tegenstander op te jagen, sloeg de aanval van Kevin eerder door. Mart-Jan Luteijn behield zijn 100% score door Sander Marijt te verslaan. Jeugdspelers Arie Ymker en Remco de Zwart hadden wisselend succes; Arie werd op ervaring verslagen door Dirk Molenaar, maar Remco wist twee pionnen voorsprong fraai om te zetten in winst tegen Henk Doorhein.
De stand in de top van het klassement: 1. Hugo van Elteren; 2. André Nieuwlaat; 3. Gerard van Ommeren; 4. Mart-Jan Luteijn; 5. Kevin Bakker