Duur verlies tweede team

Afgelopen vrijdag stond er voor het tweede team van Moerkapelle een belangrijke wedstrijd op het programma: de uitwedstrijd tegen RSR Ivoren Toren. Een blik op de ranglijst maakt duidelijk waarom de wedstrijd belangrijk is. Het tweede team staat maar net boven een plek die degradatie betekent en de tegenstander van vrijdag staat op de laatste plaats. Voor ons een uitgelezen kans om ons zo goed als veilig te spelen door een overwinning en voor de tegenstander een laatste strohalm die gepakt moest worden om degradatie te voorkomen. Kortom: er stond nogal wat op het spel. Helaas ging het al snel mis. Hans Geerling verloor al snel een pion. De tegenstander rokeerde lang en voerde de druk op de stelling van Hans op die eveneens niet goed ontwikkeld was met z’n stukken. Hij kon weliswaar de pion terugwinnen maar dit ging wel ten koste van een zwakkere stelling. De koning stond gepend wat handig werd uitgebuit door de tegenstander zodat Hans deze partij verloor. De tweede beslissing viel in de partij van Kevin Bakker. Hij verloor een pion en kwam in een stelling terecht waarin z’n koning niet veilig stond. Dat bleek ook beslissend te zijn. Via de open h-lijn kwam de tegenstander de koningstelling binnen en kon het punt bijschrijven. Remco de Zwart zorgde ervoor dat de tussenstand weer wat draaglijker werd. In een scherpe partij werden alle registers open getrokken door met de pionnen ten aanval te trekken. Hij verzwakte hiermee wel z’n koningstelling maar ook de koning van de tegenstander stond niet veilig. Met secuur spel won hij een pion en had duidelijk het initiatief. Dit voordeel wist hij af te wikkelen naar een gewonnen stelling wat ook daadwerkelijk werd gewonnen. Rik Wortman speelde een ongelukkige partij. Hij verloor een pion op b7 en kwam vervolgens in een zeer lastige stelling vanwege een penning op z’n koningstelling die niet voldoende ontwikkeld was. Door het ruilen van de dames werd de druk ietwat minder op z’n stelling maar dit kostte hem wel nog een pion. Nadat er meerdere stukken waren geruild won Rik een pion terug. Er resteerde een pionneneindspel van vijf tegen 4 pionnen waar Rik nog een pion dreigde te verliezen. Met een paar dreigende vrijpionnen was er geen houden meer aan en was Rik genoodzaakt om op te geven. Ondanks de 3-1 achterstand ging Marcel de Haan onverstoorbaar op zoek naar kansen in zijn eigen partij. Die kwamen uiteindelijk ook en werden vakkundig benut waarmee hij de overwinning behaalde en de tussenstand 3-2 werd in het voordeel van RSR Ivoren Toren. Dirk Molenaar probeerde de tussenstand gelijk te trekken maar deed dit niet zo nauwkeuring wat hem een pion kostte. Hij kreeg er wel wat meer spel door. Gezien de tussenstand werd wat meer risico genomen maar dit pakte verkeerd uit. Hij bracht zichzelf hiermee verder in de problemen en verloor de partij. De resterende partijen zouden gewonnen moeten worden om nog ten minste een matchpunt over te houden aan deze wedstrijd. Christiaan Noorland zijn partij ging lange tijd gelijk op. In het eindspel verloor hij een pion maar kon de partij toch nog remise houden. De laatste partij was die van Martijn Vroegindeweij. Hij speelde een scherpe partij waarin beide spelers kansen hadden om met een pion te promoveren waardoor er zeer nauwkeurig gespeeld moest worden om hierdoor niet te verliezen. Dat werd ook gedaan waarna de vrede getekend werd en de uitslag remise werd. De einduitslag werd hiermee 5-3 in het voordeel van RSR Ivoren Toren wat z’n laatste strohalm greep. Een duur verlies want hiermee komt degradatie van het tweede team erg dichtbij.

In de Onderlinge Competitie troffen de nummers één en twee van de ranglijst elkaar: Wouter Vroegindeweij tegen Gerard van Ommeren. Wouter kwam al snel een pion voor die hij ook de hele partij behield. Gerard verdedigde zich echter heel knap en kon de partij remise houden. Een andere topper was die tussen Maarten Vroegindeweij en Arno Luinenburg. Maarten had voordeel en had de partij kunnen winnen maar ging ten onder in de aanval en verloor de partij. Arno deed hiermee goede zaken met het oog op de stand en maakt een sprongetje op de ranglijst. Dick Bac kwam een vergiftigde pion voor in zijn partij tegen Peter van Kleef maar kwam in een verloren eindspel terecht tegen Peter die dit knap afmaakte. Jan Blok won regelmatig van Henk Doornhein.