Deksel op de neus voor viertal Moerkapelle

Gisteren kreeg het viertal de gasten van Charlois Europoort op bezoek. Voordat de wedstrijd begon hadden wij één matchpunt minder dan Charlois Europoort en zouden wij bij een overwinning Charlois Europoort voorbij gaan in de stand en ons melden in de top. Bij een overwinning van Charlois Europoort zouden zij gedeeld eerste komen te staan. Het staat in deze klasse dicht bij elkaar. Nadat de wedstrijdleider ons een lesje gaf over de topografie van Rotterdam en de plaats van Charlois Europoort hierin, konden de degens worden gekruist.

Het begon goed met een snelle overwinning van Rik Wortman. Hij gaf schaak met zijn dame en kon een loper slaan die hierdoor ongedekt stond. Met een loper voorsprong was het vervolgens lekker schaken. Diverse stukken werden geruild en op het laatst had Rik een toren en paard terwijl zijn tegenstander een toren had met beiden een handvol pionnen. Een gewonnen stelling dus. De partij werd mooi afgemaakt door Rik doordat hij met zijn paart de toren van zijn tegenstander insloot. Jan Blok speelde een moeilijker partij. Nadat de loper van zijn tegenstander op g7 werd geruild volgde een tegenovergestelde rokade. Dan weet je het wel: beide koningsstellingen werden onder vuur genomen met de pionnen. Door gedwongen dameruil ontstond een stelling die er een stuk overzichtelijker uit kwam te zien. Jan probeerde het nog wel door met zijn pionnen verder op te rukken richting de koningsstelling van zijn tegenstander maar die weerde het gevaar af door de stelling dicht te schuiven waarna tot remise werd besloten. Henk Doornhein speelde ondertussen een lastige partij. Al snel verloor hij een paard wat hem de hele partij achtervolgde. Hij bezorgde zijn tegenstander nog wel 2 keer een dubbelpion wat de stelling verzwakte maar het paard achterstand woog te zwaar. Beiden hadden twee torens en wat pionnen terwijl zijn tegenstander nog een paard had werd het voordeel langzaam maar zeker uitgebreid en moest Henk de partij staken. Een tussenstand dus van 1½-1½. De beslissing moest dan komen in de laatste partij waarin Dirk Molenaar wat in de verdediging stond. Beiden investeerden veel tijd in de stelling: de tegenstander om de druk nog verder op te voeren en Dirk om dit te verdedigen. Hoewel het initiatief bij zijn tegenstander lag, stond Dirk op dat moment niet slechter. Hij zag kansen om onder de druk uit te komen en een gevaarlijke open lijn te creëren. Een aanbod tot remise werd daarom door Dirk afgeslagen. Het strijdtoneel werd langzaam verplaatst van de damevleugel naar de koningsvleugel. De open lijn kwam er inderdaad, en er werd een centrumpion buitgemaakt. Dirk overzag echter een paardzet waarmee in één keer de partij uit was. Met het paard werd schaak gegeven en tegelijkertijd de dame van Dirk aangevallen. Dit paard kon wel worden geslagen door Dirk maar dit opende een lijn waarin een niet te stoppen mataanval ontstond en Dirk kon opgeven. Het werd hierdoor dus een 2½-1½ nederlaag voor Moerkapelle terwijl er meer had ingezeten. Maarja: wie het onderste uit de kan wil….